Návrat na scénu? Populárního brontosaura možná čeká velkolepý comeback

08.04.2015 - Stanislav Mihulka

Oblíbený brontosaurus byl až doteď jenom neplatným jménem pro apatosaura. Podle nového výzkumu ale jde o dva různé obrovské dinosaury, takže by se brontosaurus mohl vrátit do učebnic

Kdo by neznal brontosaura? Skoro každý dokáže vyjmenovat pár dinosaurů a kromě T. rexe, triceratopsa a snad i stegosaura to bývá právě brontosaurus. Problém je v tom, že vědecký název brontosaurus je už dlouhou dobu pro onoho velikého sauropodního dinosaura neplatný. Mezi odborníky na dinosaury je vlastně skoro nadávka.

Jako obvykle jsou viníkem zamotané situace pro běžného smrtelníka nesrozumitelné dohady taxonomů, tedy odborníků, kteří pojmenovávají jednotlivé druhy. Taxonomové se zatvrzele hádají o jména mnoha dnes žijících organismů, které si mohou osahat a přečíst jejich DNA. U dávno vymřelých tvorů je to pochopitelně ještě mnohem horší.

Obrovský brontosaurus byl populární po většinu dvacátého století. Paleontologové se ale už v roce 1903 rozhodli, že fosilie, známé jako brontosaurus, jsou vlastně úplně stejné jako nálezy dinosaura pojmenovaného o něco dříve apatosaurus. A jestli taxonomové něco ctí, tak je to zásada, že nejstarší jméno má vždy přednost.

Tým vedený jedním mladým portugalským paleontologem se to teď ale snaží změnit. Ve své obsáhlé studii tvrdí, že brontosaurus a apatosaurus nejsou stejní. Jsou si prý podobní, jsou blízce příbuzní, ale nejsou identičtí. Teď bude záležet, jak jejich názor přijme odborná veřejnost. Není to jisté, ale pokud se tenhle pohled prosadí, tak se brontosaurus po dlouhé době vrátí na výsluní.

PeerJ, Conversation