Návrat Zeppelinu: Úspěšný let obří vzducholodi Thunderbird

25.09.2013 - Jan Miklín

Ačkoliv se zdálo, že vzducholodím už odzvonilo, na scénu přichází obří plavidlo Thunderbird 2, podpořené grantem amerického ministerstva obrany. A slibuje přinést do letectví další revoluci


Reklama

Nový stroj připomíná svého jmenovce z u nás nepříliš známého sci-fi seriálu Thunderbirds, a podobné jsou i jeho schopnosti. Stroj, na jehož vývoji se poskytnutím 3 mil. USD podílela vláda USA, by měl sloužit jako univerzální dopravní prostředek, schopný přepravit velké náklady levněji než letadlo a rychleji než loď.

Na křídlech helia

Nosným plynem vzducholodi je hélium, pro které inženýři z Worldwide Aeros Corp. vymysleli způsob, jak jej komprimovat. To umožňuje snadné manévrování s plavidlem – jednoduše řečeno, vzducholoď se chová podobně jako ponorka, jelikož jen díky manipulaci s plynem v jednotce COSH může být lehčí nebo těžší než vzduch.

Jinou revoluční novinkou je pevná kostra vzducholodi z ultralehkého hliníku a uhlíkových vláken. Ta mimo jiné přináší množství potenciálních úchytů na kokpit, motory a další nezbytnosti.

Široké využití

Nevýhodou konvenčních vzducholodí byla nutnost jejich ukotvení k pevnému bodu – jakmile došlo k vyložení nákladu nebo osob, plavidlo se náhle stalo velmi lehkým a bez připevnění by se vzneslo. Thunderbird 2 díky svému unikátnímu vyvažovacímu systému může náklad vyložit kdekoliv bez nutnosti budování jakékoli infrastruktury, což jej předurčuje například k dopravě humanitární pomoci, ale i armády na nejrůznější lokality. Navíc je schopen vzlétnout i přistát vertikálně, nepotřebuje tedy o moc větší prostor, než jsou jeho rozměry. Jak naznačuje výrobce, dopravní vzducholoď není náhradou letadla nebo vrtulníku, ale další možností, jak přepravovat velké náklady jednoduše a relativně levně.

„Dnes je nepředstavitelné, že jeden stroj – bez jakéhokoli překládání – naloží výrobek na dvoře továrny a vyloží jej u zákazníka na druhé straně světa,“ láká zákazníky firma. Ti si budou moci vybrat ze dvou variant, schopných unést 66 nebo 250 tun nákladu, pravděpodobně již v polovině roku 2015. Před osmdesáti lety to vypadalo, že katastrofa vzducholodi Hindenburg byla hřebíčkem do rakve vzducholodí. Zdá se, že s „Hřmícím oblakem“ přichází jejich renesance. 

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia/Ferrari Press Agency; http://aeroscraft.com

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zatímco maso delfínů se prodává za desetitisíce korun, cena živých vycvičených zvířat stoupá k milionu.

Zajímavosti

Palác vypadá velmi křehce a romanticky. Jsou tady ale i sloupy, které jsou zbarveny dočervena... Prý to je krev tady umučených!

Historie

Mlhovina v Andromedě

Galaxie M31 je od Země vzdálena 2,54 milionu světelných roků. V průměru měří 220 tisíc světelných let, tudíž je za dobrých podmínek viditelná jako mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy – odtud používané označení „mlhovina v Andromedě“. Na základě nových poznatků bylo v roce 2010 potvrzeno, že M31 vznikla jako důsledek srážky dvou menších útvarů zhruba před osmi miliardami let: Dokládají to dvě černé díry v jejím středu. Kolize galaxií – tzv. galaktický kanibalismus – představovaly v minulosti jeden z mechanismů, jak se utvářely velké hvězdné ostrovy.

Vesmír

Domobranci cvičí se speciálním protitankovým minometem

Válka
Revue

Z DNA sice není možné vyčíst přesnou délku života, umožňuje nám ale odhadnout průměrný věk.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907