Navštivte výzkumná a testovací centra Evropské vesmírné agentury

27.02.2015 - Martin Reichman

Co se děje se skafandrem, když jej astronauté nepoužívají? A jak vypadá šatna kosmonautů? ESA zve veřejnost na unikátní výstavu fotografií ze zákulisí svých center

Existují místa, na která se patrně fandové vesmíru nikdy nepodívají a nemusí jít hned o Mezinárodní vesmírnou stanici, nebo o Mars. Také na Zemi je spousta míst, kde se „zkoumá vesmír“ a jsou běžným smrtelníkům zcela nepřístupná. Patří mezi ně například vědecká, výcviková a testovací centra vesmírných agentur.

Pohled do zákulisí

Jedno z takových míst se nyní částečně veřejnosti otevřelo, vlastně ne jedno, ale hned všechna najednou. Evropská vesmírná agentura ve spolupráci s portugalským fotografem Edgarem Martinsem totiž připravila unikátní projekt, díky kterému může veřejnost navštívit všechna centra ESA – od zařízení ve Velké Británii, přes Nizozemsko, Francii, Německo, Španělsko, Rusko, Kazachstán a evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně. Fotograf Martins, v letech 2012 a 2013, postupně navštívil všechna zařízení ESA a pořídil na nich desítky fotografií.

Všechna tato nevšední místa si zájemci mohou prohlédnout na výstavě, kterou hostí galerie WAVE v anglickém Wolverhamptonu. Výstava odstartovala 7. února a potrvá až do 2. května, oficiální zahájení, za účasti zástupců ESA a Edgara Martinse, je naplánováno na 18. března. Výstava je přístupná veřejnosti a vstupné se neplatí.

ESA, WAVE