Nebeské oko: Čína staví největší radioteleskop na světě

13.10.2015 - Martin Reichman

Čína zahájila závěrečnou montáž největšího radioteleskopu světa. Velikost jeho antény odpovídá ploše 30 fotbalových hřišť

K hledání odpovědi na věčnou otázku - zda jsme ve vesmíru sami – budeme mít brzy nového a velmi výkonného pomocníka. Již v příštím roce chce Čína uvést do provozu největší pozemní radioteleskop na světě. Svou rozlohou bude tato obří stavba odpovídat ploše přibližně 30 fotbalových hřišť.

Stavba, která započala již v roce 2011, se nachází v odlehlé kotlině vápencových hor v provincii Kuej-čou v jižní části země. Podle vědců by nový radioteleskop mohl zachytit signály ze světů vzdálených desítky miliard světelných let.

Nebeské oko

Dosud největším radioteleskopem je observatoř Arecibo, nacházející se asi 20 kilometrů od portorického města Arecibo. Observatoř je provozována Cornellovou universitou společně s Národní vědeckou nadací (NSF). Radioteleskop na observatoři Arecibo měří v průměru 305 metrů, nový čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-metre Aperture Spherical Radio Telescope) bude po svém dokončení měřit v průměru 500 metrů.

Anténa nového radioteleskopu bude mít obvod 1,6 kilometru. V okruhu pěti kilometrů nejsou žádná města, což poskytuje ideální podmínky k naslouchání rádiovým signálům z vesmíru.

„Velký radioteleskop nám pomůže při pátrání po signálech mimozemských civilizací v naší Galaxii a rovněž umožní studovat původ vesmíru,“ prohlásil generální ředitel Čínské astronomické společnosti Wu Xiangpinga.

CNN