Nečekaná první pomoc: Hydrogel s hadím jedem zastavuje krvácení za pár sekund

28.10.2015 - Stanislav Mihulka

Enzym batroxobin z jedu hadů křovinářů je klíčovou složkou nového gelu, který rychle zastaví krvácení

Při rozsáhlých poraněních je jedním z největších nebezpečí velká ztráta krve. Zastavit mohutné krvácení přitom nebývá snadné. Lékaři mohou podávat léky podporující srážení krve, řada pacientů ale užívá léky proti srážení krve, což je problém.

Vědci Riceho univerzity vyvinuli hydrogel s nanovlákny, který napustili enzymem batroxobinem z jedu nebezpečných jihoamerických hadů křovinářů. Křovináři jsou blízce příbuzní chřestýšům a jejich jed spolehlivě zabíjí. Batroxobin je ale také známý svou schopností rychle srážet a spolehlivě krev.

Použitý batroxobin, známý také jako reptiláza přitom nezískali z hadů, ale vyrobili jim ho geneticky upravené bakterie. Když takto vyrobený hydrogel vstříkli do místa zranění, tak dovedl zastavit velké krvácení za šest sekund.

Gizmag, ACS Biomaterials Science and Engineering