Nečekaný návrat domů: NASA vrátí na Mars meteorit, který dopadl na Zemi

Meteorit původem z Marsu poslouží po přistání na Marsu ke kalibraci sofistikovaných přístrojů roveru Perseverance

29.07.2020 - Stanislav Mihulka

Pokud se nestane nic mimořádného, 30. července vyrazí na Mars nový americký rover Perseverance. NASA se pyšní tím, že Perseverance (česky Vytrvalost) je vybavený nejpokročilejším vybavením, s jakým doposud rover letěl na rudou planetu. A součástí této výbavy je, pro mnohé jistě překvapivě, jeden z meteoritů, který pochází z Marsu.

Jde o meteorit jménem Sayh al Uhamiyr 008 (SaU 008), který byl v roce 1999 nalezen v Ománu. Tvoří ho především čedič. Podle Caroline Smith z týmu Mars 2020 Science Team byl tento meteorit pravděpodobně někdy před 600 až 700 tisíci let vymrštěn z povrchu Marsu a nakonec doputoval až na Zemi. Teď se díky velmi nepravděpodobné souhře okolností vrátí zpět na domovskou planetu.

Kalibrace meteoritem

Odborníci meteorit Sayh al Uhamiyr 008 velmi pečlivě vybrali, kvůli jeho složení i fyzikálním vlastnostem, aby posloužil velmi specifickému účelu. Sehraje klíčovou roli při kalibraci zařízení SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman and Luminescence for Organics and Chemicals), které bude rover využívat k identifikaci vzorků hornin na Marsu a vybírat z nich ty, které by se mohly případně vydat na Zemi.

TIP: Zrak jako ostříž: Příští rover NASA bude mít skoro dva tucty kamer

Až Perseverance v únoru 2021 dorazí do oblasti kráteru Jezero na Marsu, systém SHERLOC využije meteorit Sayh al Uhamiyr 008 jako testovací materiál ke kalibraci. Složení a vlastnosti meteoritu jsou perfektně známé, takže si SHERLOC podle nich nastaví své přístroje a senzory. A kus rudé planety se při tom vrátí domů.