Nedávno objevený fabimycin ničí přes 300 různých rezistentních bakterií

Nedávno objevená látka fabimycin účinkuje proti bakteriím, které vyvolávají řadu obtížně léčitelných infekcí. Časem by se mohla stát novým antibiotikem…

17.08.2022 - Stanislav Mihulka

Rezistence na antibiotika je dnes jednou z hlavních výzev pro vědce i zdravotnické organizace. Lidé jsou stále častěji ohrožováni rezistentními verzemi infekcí, které jsme už považovali za víceméně zdolané. Vědci a lékaři se proto snaží přijít s novými antibiotiky a léčebnými postupy, které by nám vrátily výhodu ve věčném souboji s patogeny.

Paul Hergenrother z Illinoiské univerzity v Urbaně-Champaigni vedl výzkumný tým, který narazil na látku zvanou fabimycin. Ukázalo se, že fabimycin je velice účinný proti gram-negativním bakteriím. Tyto baterie jsou zodpovědné za řadu velmi nebezpečných infekcí  v krvi, v plicích, ve vylučovací soustavě a na dalších místech lidského těla. Jejich léčba bývá svízelná, protože zmíněné bakterie jsou chráněné masivní buněčnou stěnou a výkonnými pumpami, které rychle zneškodní řadu antibiotik.

Slibný lék

Molekuly fabimycinu se vplíží do bakterie jako přízrak. Překonají buněčné stěny a vyhnou se pumpám. Velkou výhodou fabimycinu je, že není přehnaně nebezpečný pro užitečné bakterie v lidském těle, což bývá častým problémem nových léčebných postupů. Experimenty prokázaly, že fabimycin působí proti více než 300 různým typům rezistentních bakterií.

TIP: Nové antibiotikum zničí rezistentní bakterii jako otrávená šipka

Fabimycin vzbudil mezi odborníky velkou pozornost. Nestává se totiž každý den, že by došlo k objevu antibiotika účinného proti gram-negativním bakteriím. Fabimycin působí proti enzymu FabI, který má důležitou roli v biosyntéze mastných kyselin u bakterií. Badatelé si na fabimycinu pochvalují jeho vysokou účinnost a zároveň velmi nízký výskyt přirozené rezistence proti této látce u bakterií. Časem by se tak mohl stát novým antibiotikem, i když cesta k tomu je ještě pořádně dlouhá.