Ptačí námluvy: Méně atraktivní samičky vrabce se musí spokojit i s šeredou

10.02.2017 - Zuzana Teličková

Méně atraktivní samičky vrabce domácího mají tendence snižovat své nároky na partnera. Místo aby se snažily zaujmout samce s ideální reproduktivní a genetickou kondicí, vybírají si méně disponované partnery

Krása není podmínkou -<p>Výrazná skvrna na hrdle je u vrabce domácího znakem dominantního samečka. Přesto si některé samičky vybírají jeho méně průbojné kolegy</p>
Krása není podmínkou -

Na zarážející skutečnost narazila při studiu chování vrabců domácích dvojice vědců Matteo Griggio a Herbert Hoi z Institutu etologie Konrada Lorenze ve Vídni. Samci s tmavě zbarveným peřím na hrdle jsou pro samičky nejatraktivnější. Čím větší je tato skvrna, tím je pravděpodobnější, že samec bude ovládat nejlepší teritorium, ve kterém pak odchová mladé.

Vědci náhodně rozdělili 96 samců do dvou skupin – v jedné skupině byli vrabci s uměle zvětšenou tmavou skvrnou na hrdle, ve druhé pak ti s malou či průměrně velkou skvrnou.

TIP: Včely stále záhadné aneb Co se děje ve včelím úlu

Poté bylo sledováno chování 85 samiček a doba, kterou trávily s konkrétními samci. „Zjistili jsme, že méně atraktivní samičky, tedy samičky s nízkou váhou a horší tělesnou kondicí, dávají přednost samečkům s malou skvrnou,“ říká Griggio. „Raději se spokojí s neatraktivním partnerem, než by riskovaly, že nenajdou žádného.“ Podle vědců má toto chování pro méně přitažlivé samičky své výhody. Neatraktivní samci totiž věnují rodičovským povinnostem více času než jejich krásní, dominantní kolegové.

Příroda 10/2010