LeTourneau: Nejdelší terénní vůz světa s délkou 170 m

09.06.2013 - Jan Fiala

V padesátých letech se projektovaly některé z nejvelkorysejších strojírenských projektů moderní historie. Pozemní vlaky společnosti LeTourneau mezi takové rozhodně patří


Reklama

R. G. LeTourneau byl americký všeuměl a vynálezce narozený v roce 1888, který za svůj 81letý život patentoval 299 vynálezů a změnil tvář mechanizace zemních prací. Zavedl řadu inovací, jako používání pryžových pneumatik pro zemní práce, elektrický pohon vozidel, a dokonce vynalezl i mobilní vrtné plošiny. Do druhé světové války se již jeho podniky rozrostly natolik, že Americké armádě dodával 70 % všech strojů na zemní práce.

V padesátých letech přišel s unikátním konceptem vozidel pro dopravu těžkých nákladů do vzdálených míst bez infrastruktury jako silnice nebo železnice. Šlo o pozemní vlaky tažené „lokomotivou“ s dieselektrickým generátorem. Elektřina z něj pak poháněla elektromotory v každém kole „vagonů“. Problém s ovladatelností výsledné soupravy pak řešily otočné nápravy na každém z vozů, které tak dokázaly i devadesátistupňové zatáčky vytočit tak, že všechna kola jela přesně ve stopách vedoucího vozu. Obří podhuštěné pneumatiky navíc i těžkým strojům umožňovaly snadný pohyb i po sypkém sněhu.

Vývoj těchto kolových monster vyvrcholil, po několika předchozích modelech, v roce 1958 verzí TC-497. Tu už poháněly čtyři turbinové motory s celkovým výkonem 4 680 koňských sil. Kostra byla z hliníku, aby byla co nejlehčí. Obří kola měla 3 metry na výšku, kabina byla ještě o šest metrů nad nimi a celý vlak dosahoval délky 170 metrů, šlo tedy o nejdelší terénní vozidlo historie. Testovaná verze měla sice maximální rychlost jen asi 32 km/h, ale zato dokázala převézt až 150 tun nákladu na vzdálenost více než 600 km. Ve vedoucím voze se našlo dost místa i na ubikaci pro šestičlennou posádku. A to nejlepší – unikátní koncept teoreticky umožňoval přidávat další přívěsy, ať už pro další náklad, více paliva nebo dodatečné motorové jednotky pro vyšší výkon.

I přesto, že testy pro armádu proběhly velice úspěšně, tento vynález již přišel příliš pozdě. Pomalou dálkovou terénní dopravu nahradily nově vyvinuté těžké přepravní vrtulníky. S výjimkou několika muzejních exemplářů tak pozemní vlaky skončily na vrakovištích.

Reklama

  • Zdroj textu:

    LeTourneau University, Yuma Proving Grounds, Landtrain.net

  • Zdroj fotografií: Live Magazine Photo, Landtrain.net

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti
Revue

Zhruba polovina psů v experimentech odmítla záměrně špatnou radu cizího člověka. Jsou v tom lepší než lidské děti, makaci nebo šimpanzi.

Věda

Lady Caroline Lambová byla anglická šlechtična a spisovatelka. Byla milenkou George Gordona Byrona. Jejich vztah je námětem řady děl, například filmu Lady Caroline Lamb z roku 1972.

Historie

Přestože je zde jistá podobnost s párem Jupiter-Saturn, je třeba si uvědomit, že disk kolem hvězdy PDS 70c je asi 500krát větší než prstence Saturnu. 

Vesmír

Britské tanky Challenger 2 stále zůstávají také ve hře s tím, že je bude třeba modernizovat.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907