LeTourneau: Nejdelší terénní vůz světa s délkou 170 m

09.06.2013 - Jan Fiala

V padesátých letech se projektovaly některé z nejvelkorysejších strojírenských projektů moderní historie. Pozemní vlaky společnosti LeTourneau mezi takové rozhodně patří


Reklama

R. G. LeTourneau byl americký všeuměl a vynálezce narozený v roce 1888, který za svůj 81letý život patentoval 299 vynálezů a změnil tvář mechanizace zemních prací. Zavedl řadu inovací, jako používání pryžových pneumatik pro zemní práce, elektrický pohon vozidel, a dokonce vynalezl i mobilní vrtné plošiny. Do druhé světové války se již jeho podniky rozrostly natolik, že Americké armádě dodával 70 % všech strojů na zemní práce.

V padesátých letech přišel s unikátním konceptem vozidel pro dopravu těžkých nákladů do vzdálených míst bez infrastruktury jako silnice nebo železnice. Šlo o pozemní vlaky tažené „lokomotivou“ s dieselektrickým generátorem. Elektřina z něj pak poháněla elektromotory v každém kole „vagonů“. Problém s ovladatelností výsledné soupravy pak řešily otočné nápravy na každém z vozů, které tak dokázaly i devadesátistupňové zatáčky vytočit tak, že všechna kola jela přesně ve stopách vedoucího vozu. Obří podhuštěné pneumatiky navíc i těžkým strojům umožňovaly snadný pohyb i po sypkém sněhu.

Vývoj těchto kolových monster vyvrcholil, po několika předchozích modelech, v roce 1958 verzí TC-497. Tu už poháněly čtyři turbinové motory s celkovým výkonem 4 680 koňských sil. Kostra byla z hliníku, aby byla co nejlehčí. Obří kola měla 3 metry na výšku, kabina byla ještě o šest metrů nad nimi a celý vlak dosahoval délky 170 metrů, šlo tedy o nejdelší terénní vozidlo historie. Testovaná verze měla sice maximální rychlost jen asi 32 km/h, ale zato dokázala převézt až 150 tun nákladu na vzdálenost více než 600 km. Ve vedoucím voze se našlo dost místa i na ubikaci pro šestičlennou posádku. A to nejlepší – unikátní koncept teoreticky umožňoval přidávat další přívěsy, ať už pro další náklad, více paliva nebo dodatečné motorové jednotky pro vyšší výkon.

I přesto, že testy pro armádu proběhly velice úspěšně, tento vynález již přišel příliš pozdě. Pomalou dálkovou terénní dopravu nahradily nově vyvinuté těžké přepravní vrtulníky. S výjimkou několika muzejních exemplářů tak pozemní vlaky skončily na vrakovištích.

Reklama

  • Zdroj textu:

    LeTourneau University, Yuma Proving Grounds, Landtrain.net

  • Zdroj fotografií: Live Magazine Photo, Landtrain.net

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Václavské náměstí v průběhu 28. října 1918 a výzva Švehly a Soukupa k zachování klidu.

Historie

Treacyho klobouky byly k vidění na jedné z nejsledovanějších svateb všech dob – sňatku prince Williama a vévodkyně Kate.

Revue

Sledování meteorického deště přináší nezapomenutelný zážitek.

Vesmír

Nejjednodušší způsob prevence proti účinkům chemickým zbraním představuje použití ochranných prostředků.

Válka

Povrch bakterie E. coli netvoří jednolitá vrstva, ale hustá síť proteinů.

Věda

Staré město Santiaga se považuje za jednu z nejkrásnějších historických čtvrtí na světě.

Cestování

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907