LeTourneau: Nejdelší terénní vůz světa s délkou 170 m

09.06.2013 - Jan Fiala

V padesátých letech se projektovaly některé z nejvelkorysejších strojírenských projektů moderní historie. Pozemní vlaky společnosti LeTourneau mezi takové rozhodně patří


Reklama

R. G. LeTourneau byl americký všeuměl a vynálezce narozený v roce 1888, který za svůj 81letý život patentoval 299 vynálezů a změnil tvář mechanizace zemních prací. Zavedl řadu inovací, jako používání pryžových pneumatik pro zemní práce, elektrický pohon vozidel, a dokonce vynalezl i mobilní vrtné plošiny. Do druhé světové války se již jeho podniky rozrostly natolik, že Americké armádě dodával 70 % všech strojů na zemní práce.

V padesátých letech přišel s unikátním konceptem vozidel pro dopravu těžkých nákladů do vzdálených míst bez infrastruktury jako silnice nebo železnice. Šlo o pozemní vlaky tažené „lokomotivou“ s dieselektrickým generátorem. Elektřina z něj pak poháněla elektromotory v každém kole „vagonů“. Problém s ovladatelností výsledné soupravy pak řešily otočné nápravy na každém z vozů, které tak dokázaly i devadesátistupňové zatáčky vytočit tak, že všechna kola jela přesně ve stopách vedoucího vozu. Obří podhuštěné pneumatiky navíc i těžkým strojům umožňovaly snadný pohyb i po sypkém sněhu.

Vývoj těchto kolových monster vyvrcholil, po několika předchozích modelech, v roce 1958 verzí TC-497. Tu už poháněly čtyři turbinové motory s celkovým výkonem 4 680 koňských sil. Kostra byla z hliníku, aby byla co nejlehčí. Obří kola měla 3 metry na výšku, kabina byla ještě o šest metrů nad nimi a celý vlak dosahoval délky 170 metrů, šlo tedy o nejdelší terénní vozidlo historie. Testovaná verze měla sice maximální rychlost jen asi 32 km/h, ale zato dokázala převézt až 150 tun nákladu na vzdálenost více než 600 km. Ve vedoucím voze se našlo dost místa i na ubikaci pro šestičlennou posádku. A to nejlepší – unikátní koncept teoreticky umožňoval přidávat další přívěsy, ať už pro další náklad, více paliva nebo dodatečné motorové jednotky pro vyšší výkon.

I přesto, že testy pro armádu proběhly velice úspěšně, tento vynález již přišel příliš pozdě. Pomalou dálkovou terénní dopravu nahradily nově vyvinuté těžké přepravní vrtulníky. S výjimkou několika muzejních exemplářů tak pozemní vlaky skončily na vrakovištích.

  • Zdroj textu:

    LeTourneau University, Yuma Proving Grounds, Landtrain.net

  • Zdroj fotografií: Live Magazine Photo, Landtrain.net

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Útok na Pearl Harbor byl překvapivý úder japonského císařského námořnictva proti námořní základně Spojených států amerických v Pearl Harboru na Havajských ostrovech v neděli ráno 7. prosince 1941 (8. prosince v Japonsku).

Válka

Planeta obíhá kolem žhavého odhaleného jádra hvězdy podobné Slunci v malé vzdálenosti a její atmosféra je neustále rozrušována silným ultrafialovým zářením. Uvolněný plyn se formuje do disku kolem hvězdy a nakonec dopadá na povrch bílého trpaslíka.

Vesmír

Král ptáků přilétá 

Kategorie: Chování – ptáci
Autor: Audun Rikardsen, Norsko
Název: Přistání orla

Snímek z bezprostřední blízkosti mohl Nor Audun Rikardsen pořídit jen díky tomu, že nedaleko svého domu umístil na starou větev fotopast a naučil tam dravce sedat s využitím nastražené mršiny. Trvalo tři roky, než se mu podařilo zachytit dokonalý obraz. 

Zajímavosti

BolaWrap sváže člověka do vzdálenosti až 7,6 metru

Věda

Hadice na mořské houbě

Hadice (Ophiuroidea) patří mezi ostnokožce (Echinodermata). Tito mořští živočichové se živí detritem a nejčastěji mají velikost kolem tří centimetrů. Existují ovšem i druhy dorůstající až 60 cm. Sexuálně dospívají ve dvou letech života a dožívají se pěti let. Můžete na ně narazit ve všech mořích světa až do hloubek šesti kilometrů. Některé druhy dokáží tolerovat i brakickou vodu. Stejně jako příbuzné hvězdice mají úžasnou schopnost regenerace.

Příroda

Vilém II. Pruský (vpravo) měl k hraběti Eulenburgovi velmi blízký vztah.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907