Nejdetailnější snímek protoplanetárního disku zachycuje vývoj planet

10.11.2014 - Martin Reichman

Nový snímek pořízený pomocí radioteleskopu ALMA odhalil dosud nepozorovatelné mimořádně jemné detaily v protoplanetárním disku

HL Tauri je mladou stálicí vzdálenou asi 450 světelných let od Země, která je obklopena prachovým diskem. Pozorování radioteleskopem ALMA odhaluje jemné detaily v disku hmoty, která je pozůstatkem po formování hvězdy a zachycuje sérii koncentrických jasných prstenců oddělených mezerami.

Revoluce v teorii vzniku planet?

Podle vědců tyto útvary vznikly působením mladých planet, které se v disku vytvářejí. To je však překvapivé. Neočekávalo se totiž, že by již takto mladé hvězdy měly kolem sebe velké planety schopné vytvořit struktury, které jsou patrné na tomto snímku. HL Tauri přitom není starší než milion let, a přesto se zdá, že její disk je plný formujících se planet.

Disk kolem hvězdy HL Tauri vypadá mnohem vyvinutější, než by se dalo očekávat na základě stáří systému. Snímek tak naznačuje, že procesy formování planet by mohly probíhat mnohem rychleji, než se dříve myslelo. Vědecká pracovnice programu ALMA, Catherine Vlahakis dokonce předpokládá, že by tento snímek mohl přinést revoluci do teorií vzniku planet.

European Southern Observatory