Nejlepší snímek solární observatoře SOHO: Sluneční erupce z roku 2002

14.12.2015 - Martin Reichman

U příležitosti nedávného výroční 20 let provozu solární observatoře SOHO, uspořádaly ESA a NASA veřejné hlasování o nejlepší snímek, jaký družice SOHO během své existence pořídila. Vítězem je složený obraz zachycující masivní erupci z 8. ledna 2002. Snímek zachycuje výron více než miliardy tun koronální hmoty do okolního prostoru a její šíření rychlostí až 3 200 kilometrů za sekundu.

Vítězný obraz se skládá z dvou obrazů pořízených dvojicí vědeckých přístrojů observatoře SOHO - koronografu se spektrometrem LASCO (Large Angle Spectrometric Coronagraph) a dalekohledu pracujícího v ultrafialové oblasti spektra EIT (Extreme Ultraviolet Imaging Telescope). Zajíavostí je, že každý ze snímků složeného obrazu byl pořízen v jiný den.

• Zdroj fotografií: ESA/NASA/SOHO