Nejpodrobnější obraz vzdáleného vesmíru: Galaxie z časů před 11 miliardami let

16.06.2015 - Martin Reichman

Pozorování Einsteinova prstence pomocí radioteleskopu ALMA odhalilo mimořádné detaily ve vzdálené galaxii

Astronomům radioteleskopu ALMA se podařilo zachytit doposud nejpodrobnější obraz vzdáleného vesmíru. Galaxii, s označením SDP.81, zobrazenou přes gravitační čočkou vidíme tak, jak vypadala v době, kdy stáří vesmíru bylo jen 15% procent současného věku, tedy 2,4 miliardy let po Velkém třesku. Světlu trvalo 11,4 miliardy let, než doletělo až k nám.

Obraz z dávné minulosti

Světlo přicházející z této galaxie je ovlivňováno efektem gravitační čočky. Velká galaxie ležící mezi SDP.81 a námi se chová jako skutečná obří čočka, zakřivuje paprsky přicházející z ještě vzdálenějších objektů a vytváří téměř dokonalý případ jevu známého jako Einsteinův prsten. Vůbec poprvé se podařilo pozorovat tento jev v tak mimořádně velké vzdálenosti.

Sofistikované modely, díky kterým astronomové mohli opravit získaný obraz galaxie o zkreslení způsobené gravitační čočkou, odhalily jemnou dosud nepozorovanou strukturu galaxie SDP.81. Dominují zde prachové oblaky, o kterých se předpokládá, že jsou rovněž obřími zásobníky chladného molekulárního plynu – jedná se tedy o možná místa zrodu hvězd a planet.

Díky spektrálním informacím se astronomům podařilo změřit, jak tato vzdálená galaxie rotuje a odhadnout její hmotnost. Bez zajímavosti není ani fakt, že modelování efektu gravitační čočky naznačuje přítomnost superhmotné černé díry ve středu mezilehlé galaxie. Centrální části galaxie SDP.81 jsou natolik slabé, že je není možné v datech odhalit, což by se dalo vysvětlit přítomností supermasivní černé díry o hmotnosti 200 až 300 milionů Sluncí uprostřed mezilehlé čočkující galaxie.

eso.org