Nejrychleji rotující hvězda se točí rychlostí 2 miliony kilometrů v hodině

07.04.2015 - Martin Reichman

Jasná hvězda uprostřed mlhoviny Tarantule se chová jako vesmírná káča. Jde pravděpodobně o nejrychleji rotující hvězdu

Astronomové občas narazí ve vesmíru na opravdovou bizarnost. To této kategorie bezpochyby spadá i hvězda s označením VFTS 102, nacházející se v centru mlhoviny Tarantule. Tato hvězda, která je 25× hmotnější a 100 000× jasnější než naše Slunce, rotuje rychlostí více jak 2 miliony kilometrů za hodinu. Její šílená rychlost je tak zhruba 300× vyšší než rotace Slunce. Podle astronomů je VFTS 102 velmi blízko k hranici, kdy může dojít k jejímu roztržení v důsledku odstředivé síly.

Vědci předpokládají, že se jedná o „runaway star“ – tady hvězdu, která byla vyvržena z dvojhvězdného systému poté, co její souputník explodoval jako supernova. Pokud jsou dvě hvězdy blízko sebe, plyn proudí z jedné hvězdy na druhou a může ji roztáčet rychleji a rychleji. To by mohlo vysvětlit neobvykle rychlou rotaci této hvězdy. Tato myšlenka je podpořena dvojicí dalších indicií, kterými jsou nedaleký pulsar a s ním spojený pozůstatek po výbuchu supernovy.

eso.org