Nejstarší love song: Rekonstrukce stamiliony let starého zvuku

07.10.2013 - redakce 100+1

Paleontologové zrekonstruovali zvuk starý 165 milionů let, kterým prapředci prakobylky vábili opačné pohlaví

Paleontologové se mohou pochlubit dalším objevem z druhohorního světa. Tentokrát se jim podařilo zrekonstruovat zvuk, který vydávali samečci jistého druhu rovnokřídlého hmyzu (kam patří kobylky, cvrčci a sarančata) v období střední jury. Jeho původcem byl katydid s zvučným jménem Archabollus musicus.

Zkamenělý otisk této „prakobylky“ z doby dinosaurů pochází ze severovýchodní Číny a jeho tajemství rozluštili vědci z Univerzity v anglickém Bristolu. Pomocí nejmodernějších zobrazovacích technologií zrekonstruovali křídelní aparát dávno mrtvého hmyzu a na jeho základě pak synteticky vytvořili zvuk, který kdysi právě svými křídly vydával. Mikroskopický rozbor křidélek odhalil, že po setmění se jurskými lesy roznášely jemné „vrzavé“ zvuky o frekvenci 6,4 kilohertz.

Podle vědců se jedná pravděpodobně o vůbec nejstarší „hudbu“ na zemi, kterou jsme zatím schopni identifikovat. Jurské písně lásky byly přizpůsobeny tomu, aby zněly na dlouhou vzdálenost a přes obří kapradiny a jehličnany tak mohly docestovat až k milovanému protějšku. Dinosauři a další obratlovci původce této milostné písně také vnímali, slyšeli bychom jej ostatně i my. Zůstává otázkou, zda si nového výzkumu povšimnou i tvůrci nových dokumentů o dinosaurech a ozvučí jimi své počítačově vytvořené druhohorní ekosystémy.

• Zdroj fotografií: Thinkstock