Nejstarší stopa fotosyntézy pochází z doby před 3,2 miliardami let

08.10.2015 - Stanislav Mihulka

Geologové objevili doklady přítomnosti fotosyntetického kyslíku v horninách starých 3,2 miliardy let

Fotosyntéza, při které vzniká kyslík, je jedním z klíčových biologických procesů na naší planetě. Zároveň se ukazuje, že je doopravdy prastará.

Geologové Wisconsinské university v Madisonu nalezli v horninách z východu Jihoafrické republiky, které vznikly před 3,23 miliardami let na mořském dně, věrohodné stopy kyslíku. Jediným možným vysvětlením podle nich je, že narazili na kyslík pocházející z dávné fotosyntézy. Podle výsledků studie se koncentrace kyslíku tehdy pohybovala kolem 0,1 procenta hodnot v dnešním oceánu.

Jde o nejstarší známý doklad fotosyntézy. Až doteď se mělo za to, že se volný kyslík na Zemi ve větším množství objevil až zhruba před 2,2 miliardami let.

University of Wisconsin-Madison, Earth and Planetary Science Letters