Nejstarší vzorek červených krvinek získán od ledového muže Ötziho

12.05.2015 - Stanislav Mihulka

Po předchozích neúspěších se vědcům podařilo získat červené krvinky z mumie ledového muže Ötziho

V létě 1991 objevili na ledovci v Ötztalských Alpách přirozenou mumii čtyřicátníka, který tam zahynul před asi 5 300 lety. Přezdívá se mu Ötzi a stal se naprosto neocenitelným zdrojem informací o lidech jeho doby. Vědci z něj vytáhli skoro všechno, od stravy a oblečení až po mitochondriální a jadernou DNA. Donedávna z něj ale nikdo nezískal červené krvinky. Veškeré pokusy selhaly.

Smůlu před časem prolomili až badatelé Evropské akademie v Bozenu (EURAC), které se říká Institut mumií a ledového muže. Povedlo se jim to s nanosondou, pomocí které analyzovali poraněná místa na těle Ötziho. Když narazili na objekty s typickým tvarem červených krvinek, tak měli vyhráno.

Svůj objev si pak ještě potvrdili analýzou molekulárního složení nalezených červených krvinek, pomocí analytických metod mikroskopie atomárních sil a Ramanovy spektroskopie. Nakonec vše dobře dopadlo a vědci už vědí, že doopravdy jde o červené krvinky. Jsou to tím pádem nejstarší červené krvinky, s nimiž jsme se kdy setkali.

Phys.org, Journal of the Royal Society Interface