Největší exploze ve vesmíru jsou poháněny magnetary

13.07.2015 - Martin Reichman

Za velkolepé gamma záblesky, trvající i několik hodin, jsou zodpovědné magnetary - nejsilnější magnety ve vesmíru

Nová pozorování poprvé prokázala spojení mezi gamma záblesky s velmi dlouhým trváním a neobvykle jasnými výbuchy supernov. Výsledky ukazují, že supernova SN 2011kl nebyla poháněna, jak se očekávalo, radioaktivním rozpadem, ale rozpadem velmi silného magnetického pole okolo exotického objektu zvaného magnetar.

Co jsou gamma záblesky

Záblesky gamma trvají obvykle jen několik sekund, ale ve velmi výjimečných situacích i hodiny. Jeden takový záblesk s velmi dlouhým trváním byl naměřen družicí Swift devátého prosince 2011 a pojmenován GRB 111209A. Jedná se o jeden z nejdelších a nejjasnějších záblesků, který kdy byl pozorován.

Hlavní autor nového vědeckého článku, Jochen Greiner z Ústavu Maxe Plancka pro extraterestrickou fyziku v Garchingu, vysvětluje: „Jeden gamma záblesk připadá na 10 až 100 tisíc supernov, takže hvězda, která takto vybuchla, musela být něčím speciální. Astronomové předpokládali, že gamma záblesky pocházejí od velmi hmotných hvězd - padesátkrát hmotnějších než Slunce - a znamenají vznik černé díry. Ale naše nová pozorování supernovy SN 2011kl, spojené se zábleskem GRB 111209A, mění tento model pro záblesky s velmi dlouhým trváním.“

Nejsilnější magnety ve vesmíru

V běžném scénáři pro kolaps masivní hvězdy (též známý pod jménem kolapsar) pochází optický a infračervený dosvit trvající asi týden z rozpadu radioaktivního niklu 56, který vznikl při explozi. Ale v případě GRB 111209A pozorování prokázala, že to tentokrát (a poprvé, co víme) takhle být nemůže.

Jediné vysvětlení, které vysvětluje pozorování supernovy po gama záblesku GRB 111209A, je silové pole magnetaru - malé neutronové hvězdy, která se otáčí několik setkrát za sekundu a má magnetické pole mnohem silnější, než běžné neutronové hvězdy (pulsary). Magnetary jsou považovány za nejmagnetičtější objekty ve známém vesmíru. Poprvé se nám tak podařilo prokázat vztah mezi supernovou a magnetarem.

eso.org