Největší stavby světa: Domovy vzdušných obrů

18.10.2013 - Jan Miklín

Mezi největší stavby světa, jaké kdy byly postaveny, patří hangáry pro letadla či vzducholodě. Podívejme se na několik takových obrů, jejichž osud se často vydal jiným směrem a dnes pod jejich střechou najdeme třeba akvapark


Reklama

To je případ jedné z vůbec největších staveb, jaké kdy člověk vytvořil, hangáru Aerium. Ten v německém Braniborsku, asi 60 km od Berlína, postavila v 90. letech společnost Cargolifter, která zde chtěla vyrábět vzducholoď nové generace – CL 160. Ta ale nakonec vůbec nespatřila světlo světa a budova, do které by se vešla celá – byť položená – Eiffelova věž, byla na prodej. Zájem projevila malajská společnost, jež zde vybudovala vodní park pojmenovaný Tropical Islands. Budova o objemu 5,5 mil. m3 a rozměrech 360 x 210 x 107 m tak nyní hostí dokonalou imitaci tropického prostředí včetně umělého slunce. To svítí na mangrovový prales, obří bazén obklopený písečnou pláží nebo lagunu s fontánami, proudy a peřejemi.

Hangár „jedna“ pro vzducholoď

Vskutku obřích rozměrů dosahovaly hangáry, postavené během zlaté éry vzducholodí na počátku 20. století. V amerických poměrech historickou stavbou, dokumentující počátky moderní architektury, je jedna z ikonických budov kalifornského Sillicon Valley. Hangar One, jak se jmenuje, byl postaven v roce 1933 jako domov vzducholodi USS Macon. Design budovy byl tvary vzdušného plavidla inspirován a má oválný, aerodynamický tvar. Žádní drobečkové nejsou ani dveře, každé jejich křídlo váží 180 tun a otevírá jej elektrický motor o výkonu 150 koňských sil. V prostorách budovy s rozměry 345 x 94 x 60 se dokonce občas tvořila mlha.

Dnes je budoucnost stavby poněkud nejistá – zjistilo se totiž, že do svého okolí uvolňuje toxické látky. Kromě nejjednodušší možnosti – prostě hangár zbourat – se objevilo několik návrhů, jak stavbu zbavit toxicity a zároveň zachovat, avšak většina narazila na problém s financováním, statutem chráněné památky či zájmy vlastníka, kterým je NASA.

Porodnice Jumbo Jetů

První místo v žebříčku nejobjemnějších staveb světa drží od roku 1967 továrna firmy Boeing v americkém Everettonu. Její objem je 13 385 378 m3 a plocha bezmála 400 tis. m3. Impulsem pro stavbu obřího závodu bylo získání kontraktu na výrobu slavného modelu B-747 Jumbo Jet. Ten se zde – momentálně v osmé generaci – vyrábí dodnes, kromě něj z továrny vyjely desítky kusů Boeingu 767, 777 a nejnověji moderního Dreamlineru (Boeing 787).

Již od roku 1968 nabízí společnost Boeing leteckým fandům možnost komentované prohlídky továrny. Z hodinu a půl trvající procházky si však odnesete jen zážitky, fotografování ani natáčení videa není povoleno.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia, Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Kráter v arizonské poušti, dnes označovaný jako Barringerův, se stal první strukturou vědecky identifikovanou coby důsledek dopadu kosmického tělesa.

Zajímavosti

S větrem o závod

autor: Graeme Obree | model: Beastie

Beastie – anglicky „bestijka“ – je tzv. prone bike, tedy kolo, na němž se za jízdy leží břichem k zemi. Tento konkrétní model patří závodníkovi Graememu Obreemu, který si ho sám navrhl i sestavil a dál si k němu nechal vyrobit speciální aerodynamickou slupku s průčelím. S futuristicky vyhlížejícím strojem se pak v roce 2013 zúčastnil závodu World Human Powered Speed Championships v nevadské poušti, kde se mu povedlo zdolat rychlostní rekord v kategorii prone bike: Svoji Beastie „vybičoval“ k rychlosti 91,12 km/h. (foto: Profimedia)

Revue
Historie

Meganosorožec Paraceratherium linxiaense v krajině svrchního oligocénu.

Věda

Není neobvyklé, že například rypouši a tučňáci obývají stejné prostory.

Příroda
Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907