Největší stavby světa: Domovy vzdušných obrů

18.10.2013 - Jan Miklín

Mezi největší stavby světa, jaké kdy byly postaveny, patří hangáry pro letadla či vzducholodě. Podívejme se na několik takových obrů, jejichž osud se často vydal jiným směrem a dnes pod jejich střechou najdeme třeba akvapark


Reklama

To je případ jedné z vůbec největších staveb, jaké kdy člověk vytvořil, hangáru Aerium. Ten v německém Braniborsku, asi 60 km od Berlína, postavila v 90. letech společnost Cargolifter, která zde chtěla vyrábět vzducholoď nové generace – CL 160. Ta ale nakonec vůbec nespatřila světlo světa a budova, do které by se vešla celá – byť položená – Eiffelova věž, byla na prodej. Zájem projevila malajská společnost, jež zde vybudovala vodní park pojmenovaný Tropical Islands. Budova o objemu 5,5 mil. m3 a rozměrech 360 x 210 x 107 m tak nyní hostí dokonalou imitaci tropického prostředí včetně umělého slunce. To svítí na mangrovový prales, obří bazén obklopený písečnou pláží nebo lagunu s fontánami, proudy a peřejemi.

Hangár „jedna“ pro vzducholoď

Vskutku obřích rozměrů dosahovaly hangáry, postavené během zlaté éry vzducholodí na počátku 20. století. V amerických poměrech historickou stavbou, dokumentující počátky moderní architektury, je jedna z ikonických budov kalifornského Sillicon Valley. Hangar One, jak se jmenuje, byl postaven v roce 1933 jako domov vzducholodi USS Macon. Design budovy byl tvary vzdušného plavidla inspirován a má oválný, aerodynamický tvar. Žádní drobečkové nejsou ani dveře, každé jejich křídlo váží 180 tun a otevírá jej elektrický motor o výkonu 150 koňských sil. V prostorách budovy s rozměry 345 x 94 x 60 se dokonce občas tvořila mlha.

Dnes je budoucnost stavby poněkud nejistá – zjistilo se totiž, že do svého okolí uvolňuje toxické látky. Kromě nejjednodušší možnosti – prostě hangár zbourat – se objevilo několik návrhů, jak stavbu zbavit toxicity a zároveň zachovat, avšak většina narazila na problém s financováním, statutem chráněné památky či zájmy vlastníka, kterým je NASA.

Porodnice Jumbo Jetů

První místo v žebříčku nejobjemnějších staveb světa drží od roku 1967 továrna firmy Boeing v americkém Everettonu. Její objem je 13 385 378 m3 a plocha bezmála 400 tis. m3. Impulsem pro stavbu obřího závodu bylo získání kontraktu na výrobu slavného modelu B-747 Jumbo Jet. Ten se zde – momentálně v osmé generaci – vyrábí dodnes, kromě něj z továrny vyjely desítky kusů Boeingu 767, 777 a nejnověji moderního Dreamlineru (Boeing 787).

Již od roku 1968 nabízí společnost Boeing leteckým fandům možnost komentované prohlídky továrny. Z hodinu a půl trvající procházky si však odnesete jen zážitky, fotografování ani natáčení videa není povoleno.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia, Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Seismickou aktivitu zřejmě mnohé z věštíren a chrámů využívaly pro své vlastní posvátné rituály.

Historie

Při pohledu na fenka vás okamžitě zaujmou obrovité uši, které jsou dlouhé až 10 centimetrů. Ty samozřejmě přispívají k výbornému sluchu, ale rovněž regulují tělesnou teplotu v horkém pouštním prostředí.

Příroda

Ve výřezu prototyp biohybridní ledviny. 

Věda
Vesmír
Zajímavosti

Z rádia do televize

Guiding Light (U nás ve Springfieldu) 

premiéra: 1937 | epizody: 15 762 televize, 2 500 rozhlas

Seriál „U nás ve Springfieldu“ začínal už v roce 1937 coby rozhlasový pořad a v éteru setrval až do roku 1956. Tou dobou však již paralelně k mluvenému slovu uváděla televize hrané epizody. Děj se zpočátku točil okolo reverenda Johna Ruthledge a jeho blízkých, nicméně postupem času se soustředil na řadu springfieldských rodin a jejich vztahy vykresloval velmi melodramaticky. Šestého září 2006 se vysílala epizoda s pořadovým číslem 15 000, nicméně seriál se tehdy už potýkal s klesající sledovaností a o tři roky později kvůli nezájmu publika skončil. (foto: CBS)

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907