Největší výtrysk částic z pulzaru nalazen v mlhovině Maják

21.02.2014 - Petr Broža

Vesmírný dalekohled Chandra sledující vesmír v rentgenovém záření objevil nejdelší vysokoenergetický výtrysk z pulzaru – rychle rotujícím pozůstatku po supernově

Mlhovina Maják vznikla díky hvězdnému větru z pulzaru IGR J1104-6103, který se nachází v souhvězdní lodní kýl. Pulzar je rychle rotující neutronová hvězda, u níž jsou patrné jasné pulzy záření s krátkou vlnovou délkou. Některé pulzary se otáčí až tisíckrát za sekundu.

Tento pulzar uhání prostorem rychlostí 1 000 km/s – pro srovnání, Země obíhá okolo Slunce rychlostí 30 km/s a Sluneční soustava obíhá okolo středu naší Galaxie rychlostí 230 km/s. Snímek byl pořízen v rentgenovém spektru z vesmírného dalekohledu Chandra.

Vlevo je na obrázku vidět rozsáhlý oblak zbytku po výbuchu supernovy, z něhož pulsar „uprchl“. Energetické částice, které pulzar vyzařuje, jsou uspořádány do ohonu, podobně jako u komety. Ten míří ve směru ke zbytku po supernově, tedy ve směru „letu“.

Na snímku je patrný ještě jeden výtrysk, který směruje ven kolmo ke směru pohybu pulzaru. Tento vysokoenergetický výtrysk s délkou 37 světelných let je nejdelším známým v naší Galaxii.