Největší z extrémně velkých: Stavba evropského E-ELT dalekohledu má zelenou

08.12.2014 - Martin Reichman

Stavba největšího extrémně velkého dalekohledu může začít, Evropská jižní observatoř již sehnala potřebnou miliardu eur k jeho výstavbě

Na nedávném setkání ESO Council, nejvyššího výkonného orgánu Evropské jižní observatoře, jeho členové dali zelenou stavbě dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope), která proběhne ve dvou fázích. Pro první fázi, která zahrnuje veškeré stavební náklady až po dokončení plně funkčního dalekohledu se sadou přístrojů v horizontu deseti let, byly schváleny prostředky ve výši asi 1 miliardy euro.

Největší kontrakt v historii ESO

ESO Council schválil stavbu dalekohledu E-ELT již v červnu 2012 s podmínkou, že kontrakt v celkové hodnotě převyšující 2 miliardy euro může být přidělen teprve v okamžiku, kdy se podaří získat 90% prostředků na samotný dalekohled. S přijetím Polska do ESO je v současnosti k dispozici více než požadovaných 90% prostředků potřebných k realizaci první fáze projektu.

Rozhodnutí přijaté v rámci zasedání ESO Council znamená, že práce na dalekohledu mohou být zahájeny. Je zajištěno financování hlavních konstrukčních prací, které tak mohou pokračovat podle plánu.

Zrcadlo s průměrem 39 metrů

E-ELT bude dalekohled s primárním zrcadlem o průměru 39 m pro viditelnou a blízkou infračervenou oblast elektromagnetického záření. Primární zrcadlo bude složeno z 931 segmentů, z nichž každý bude mít tvar šestiúhelníku o průměru 1,4 m a tloušťku pouhých 50 mm. Zrcadla systému adaptivní optiky budou začleněna do optické soustavy dalekohledu za účelem kompenzace neostrosti snímků, která je způsobena neklidem atmosféry. Jedno z těchto zrcadel bude podepřeno soustavou šesti tisíc aktivních členů (aktuátorů), jejichž úkolem bude „zakřivovat“ jeho tvar v závislosti na stavu atmosféry až tisíckrát za sekundu, čímž bude dosaženo mimořádně kvalitního obrazu.

Dalekohled bude umístěn na vrcholu hory Cerro Armazones v chilské poušti Atacama, asi 20 km od Cerro Paranal, kde stojí komplex dalekohledů VLT. Dalekohled E-ELT se stane největším okem lidstva hledícím do vesmíru.

Vědci očekávají, že nový dalekohled zásadním jim umožní zkoumat základní vlastnosti exoplanet podobných Zemi, populace hvězd v blízkých galaxiích a také mimořádně citlivá pozorování vzdáleného vesmíru.

eso.org