Nejzajímavější měsíce planet: Europa, Triton a Enceladus (2.)

03.10.2015 - František Martinek

Početnou skupinu těles Sluneční soustavy představují měsíce planet. Mnohé jsou doslova miniaturní, jiné se mohou svojí velikostí rovnat s Merkurem či Marsem. V druhé části si prohlédneme Europu Jupitera, Triton Neptunu a Enceladus Saturnu

Voda = život?

Velká pozornost se upírá k Jupiterovu měsíci Europa. V prosinci 1997 se k němu sonda Galileo přiblížila na vzdálenost necelých 200 km a na pořízených snímcích lze rozlišit detaily o velikosti 9 m. Povrch Europy pokrývají rozlámané ledové kry, které možná spočívají na tekuté vodě o hloubce až 100 km. To by znamenalo, že měsíc obsahuje třikrát více vody než Země. Vzhledem ke slapovému působení Jupitera mohou na Europě existovat podmořské „sopky“, které oceán vody zahřívají. Pokud se týká existence života, na Zemi žijí v okolí podmořských vulkanických sopouchů kolonie organismů, a o podobné možnosti se tudíž uvažuje i v případě zmíněného satelitu.

Největším měsícem Jupitera a ve Sluneční soustavě vůbec je Ganymed. Bylo u něj detekováno silné magnetické pole, což svědčí o přítomnosti skalnatého nebo kovového jádra o poloměru až 1 300 km. Nad ním se nachází horninový plášť a ledová slupka ukrývající kapalný oceán. Jde o jediný měsíc s vlastní magnetosférou.

Nejvzdálenějším ze čtyř velkých měsíců Jupitera je Kallisto, který je slapovému ohřevu vystaven nejméně. Jeho povrch je velmi starý a pokrývá ho spousta značně erodovaných kráterů. Nebyly zde však nalezeny žádné známky přítomnosti vulkanismu. Data z kosmické sondy Galileo napovídají, že pod ledovou vrstvou na povrchu by se mohl nacházet slaný oceán.

První díl článku: Měsíc, Phobos a Io

Kryovulkanismus na Tritonu

Průlet kosmické sondy Voyager 2 kolem Neptunu byl naplánován tak, aby vyfotografovala velkou část povrchu kolem jižního pólu měsíce Triton, kde byla objevena rozsáhlá polární čepička. Působením slapových sil se zahřívá nitro měsíce, což vede k uvolňování dusíku z podpovrchových vrstev, a ten pak tryská ven v podobě fontán a gejzírů. V chladném prostředí dusík zamrzá a jako „sněhové vločky“ padá na povrch. Na osvětleném povrchu Tritonu byla naměřena průměrná teplota −235 °C.

Vědci rovněž na měsíci objevili rozsáhlá „lávová“ jezera (jeden útvar má průměr 175 km), která jsou zřejmě zaplněna zmrzlou vodou (nebo směsí vody a čpavku), jež se dostala na povrch v důsledku slapového ohřevu. Sledujeme zde projevy tzv. kryovulkanismu.

Druhým největším měsícem Neptunu je Nereida. Obíhá po velmi protáhlé dráze ve vzdálenosti 1–10 milionů kilometrů.

Sněží na Enceladu mikroorganismy?

Zajímavým měsícem planety Saturn je Enceladus – ledové těleso o průměru 512 km. Přesto u něj kosmická sonda Cassini objevila obrovské gejzíry vodní páry, tryskající z popraskané ledové kůry zejména v oblasti jižního pólu, pojmenované „tygří škrábance“ podle vzhledu prasklin. Malé oblasti koncentrované v tomto regionu jsou teplejší než jiná místa povrchu. „To je tak udivující, jako kdybychom cestovali po zeměkouli a zjistili, že Antarktida je teplejší než Sahara,“ říká astronom John Spencer.

Sonda Cassini prolétla skrz gejzíry vodní páry a ledových krystalků a zkoumala drahocenné vzorky materiálu. Kromě vodní páry se ve výtryscích podařilo detekovat metan, oxid uhelnatý, oxid uhličitý a jednoduché i složitější organické látky. Tento malý ledový měsíc obsahuje vše, co život potřebuje ke své existenci: vodu, dusík, energii a organické látky.

Pozorované výtrysky, které pronikají skrz trhliny v ledové kůře měsíce, mohou přítomné mikroorganismy vynášet na povrch. Více než devadesát pozorovaných výtrysků různých velikostí rozprašuje vodní páru, krystalky ledu a směs organických látek do rozsáhlé oblasti. Zní to bláznivě, ale na povrch tohoto malého tělesa mohou – obrazně řečeno – sněžit mikroorganismy. Jde o nejnadějnější místo pro astrobiologický výzkum, jaké známe.

Tajemství vesmíru 9/2013