Některé houby fantasticky světélkují. Vědci už vědí proč

20.03.2015 - Stanislav Mihulka

Brazilské špičky intenzivně zeleně světélkují, aby přilákaly různé druhy hmyzu, které pak roznášejí jejich spory

Houby občas světélkují tak, že se to v noci nedá přehlédnout. Před více než 2 000 lety si toho všiml Aristoteles a je první, o kom víme, že se ptal, proč to ty houby dělají. Vědci si s tím lámali hlavy tisíce let a teď podle všeho mají uspokojivou odpověď.

Badatelé zkoumali světélkování u brazilských hub druhu Neonothopanus gardneri z příbuzenstva špiček, které jsou větší a zářivější, než ostatní známé houby s bioluminiscencí. Nejprve zjistili, že světélkování těchto špiček je ovládáno jejich vnitřními hodinami. To bylo neklamnou známkou, že si špičky nesvětélkují jen tak pro nic za nic, ale že jejich světélkování má nějaký dobrý důvod.

Z více než 100 tisíc popsaných druhů hub jich světélkuje pouhých 71, což až doteď svádělo odborníky k závěru, že jde jenom o divácky atraktivní vedlejší produkt jejich metabolismu. Krásně zeleně světélkující špičky ale svědčí o opaku. Přízračnou září podle všeho lákají brouky, mouchy, vosy, mravence nebo podobný hmyz. Hmyzí návštěvníci pak pomáhají po okolí roznášet spory světélkujících špiček.

• Zdroj fotografií: Michele P. Verderane / IP-USP-2008