Německý K-Wagen: Monstrum se čtyřmi kanóny

10.07.2015 - Ivo Pejčoch

Od samého vzniku obrněné techniky provázely její vývoj pokusy o vytvoření abnormálně rozměrných a těžkých tanků, které měly překonávat vše, co se v dané době mohlo objevit na bojišti. Jedním z takových projektů byl tank K-Wagen


Reklama

V letech první světové války se vývoji obřího tanku věnovaly jak státy Dohody, tak vilémovské Německo. Všechy strany hledaly způsob, jak vyřešit pat zákopové války. Hlavní předností takovího stroje měla být mimořádná palebná síla kombinovaná s enormně silným pancéřováním, které by z vozidla vytvořily jen těžko pokořitelnou pojízdnou pevnost.

Pancéřovaná krabice

Předposlední rok války zadalo německé vrchní velení vývoj tanku, který měl po všech stránkách překonat veškeré své protějšky v zemích Dohody. Generálové požadovali obrovský tank s mimořádně silnou výzbrojí a mohutným pancéřováním. Velení tak 28. června 1918 podepsalo objednávku deseti kusů stroje nazvaného K-Wagen. Generalita požadovala, aby byl vyzbrojen dvěma poloautomatickými kanóny ráží od 50 do 70 mm, dvěma plamenomety a čtyřmi kulomety. Pancéřování měla na exponovaných místech tvořit ocel silná 30 mm

Zrodil se vůz neobvyklých tvarů a bezkonkurenční velikosti. Byl velmi kompaktní, trup měl jednoduchý krabicovitý tvar a z boku čněly ohromné sponsony, v nichž byla lafetována výzbroj. Ta se ve finální podobě skládala z úctyhodné kombinace čtyř kanónů ráže 77 mm s poloautomatickými závěry. Doplňovalo je šest kulometů kalibru 7,92 mm, se sedmým se počítalo do velitelské nástavby.

Pohonnou jednotkou byly dva benzinové motory po 200 hp, do budoucnosti se ovšem připravovala jejich náhrada dvojicí benzinových vodou chlazených šestiválcových motorů Daimler po 650 hp. Zvýšený výkon by zajistil přece jenom trochu vyšší pohyblivost nestvůry, vážící neuvěřitelných 150 t, tank měl jet rychlostí 7,5 km/h. Pásy pocházely z těžkého bagru a obíhaly obvod trupu podobně jako u britských typů. K-Wagen se vyznačoval nejen rekordní hmotností, ale i bezkonkurenčním počtem členů osádky. Tu totiž tvořilo dvaadvacet mužů! Vozidlo bylo dlouhé 12,8 m, široké 5,9 m a vysoké 3,3 m.

 

K-Wagen

Hmotnost: 150 t

Rychlost: 7,5 km/hod

Délka: 12,8 m

Šířka: 5,9 m

Výška: 3,3 m

Osádka: 22 mužů

Výzbroj: čtyři 77mm kanóny, šest 7,92mm kulometů

 

Pokud by se měl tank přepravovat po železnici, bylo možné jej rozebrat na patnáct až dvacet dílů a po vyložení opět složit. Výrobou byly pověřeny firmy Riben-Kugellagerwerke v Berlíně a Waggonfabrik Wegmann v Kasselu, z nichž každá měla dodat pět sériových exemplářů.

Do konce války byl sestaven pouze první tank, do druhého se již nepodařilo nainstalovat pohonné jednotky. Po uzavření příměří se v programu samozřejmě nepokračovalo a na nátlak odzbrojovacích komisařů byly stroje rozebrány na šrot. V něm skončily i nehotové komponenty ostatních rozpracovaných vozidel. 

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE květen 2014

  • Zdroj fotografií: http://static.rcgroups.net

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Terenní vozidla představovala ideální způsob jak proniknout nepřátelskými liniemi

Válka

Josefa Slánská s manželem, synem Rudolfem a dcerou Martou

Historie

Stingray při historicky prvním letu na MidAmerica St. Louis Airport

Věda

Sestava Energija–Buran na Bajkonuru před startem v listopadu 1988

Vesmír
Revue

Příchod bělochů znamenal pro indiány šok. Hernán Cortés dobývá Tenochtitlán, hlavní město Aztéků.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907