Nemo trefí zpátky: Klauni se milují doma

28.05.2013 - Zuzana Teličková

Mezinárodní tým vědců z Austrálie, Francie a Spojených států zjistil, že mladé ryby z korálových útesů, které vodní proud rozptýlil v oceánu, dokážou najít cestu ke svému rodišti, aby se tu mohli třít. Toto zjištění konzervativní biologové považují za zcela zlomové

<p>Via Appia se z velké části zachovala dodnes a Itálie se snaží, aby nezpustla a dál lákala turisty</p>

Vědci se zaměřili na klauny (Amphiprion percula) a klipky (Chaetodon vagabundus) a sledované ryby byly poprvé označeny „zevnitř“. Nová metoda spočívá ve vstříknutí nepatrného množství izotopu barya – neškodné stabilní látky – do generační mateční ryby. Izotopy jsou pak předány potomkům a stanou se součástí ušních kostí vyvíjejících se embryí. Ryby tak lze i v dospělosti snadno identifi kovat. Dva měsíce po vstříknutí izotopu odchytli vědci nově usazené ryby na stejném korálovém útesu. Ukázalo se, že u obou druhů ryb našlo cestu zpátky asi šedesát procent. Cizích jedinců bylo okolo čtyřiceti procent a připluli z nejméně deset kilometrů vzdálených útesů. Znamená to, že většina klaunů i klipek najde cestu domů, ale současně dochází k velké výměně mezi populacemi oddělenými volným mořem. Chráněné mořské útesy mohou tedy významným způsobem přispívat k udržování populace za hranicemi chráněného území.