Nepravděpodobný spojenec: Anthrax pomáhá při rakovině močového měchýře

Anthrax je smrtící bakteriální infekcí. Jeho toxin ale skvěle funguje proti nádoru močového měchýře

14.11.2019 - Stanislav Mihulka

Nádory močového měchýře jsou poměrně častým onemocněním. Odhaduje se, že ve světě přibývá ročně asi 270 000 nových případů. Nejvyšší výskyt tohoto onemocnění je pozorován ve vyspělých státech severní Ameriky a Evropy. Jen v USA postihuje každým rokem asi 72 tisíc Američanů a 16 tisíc jich na tuto formu rakoviny zemře. V České republice jde podle statistických údajů 6. nejčastější nádorové onemocnění u mužů a 13. nejčastější u žen.

Jde bohužel také o nádor, který se velmi často vrací a zároveň jde o rakovinu, jejíž léčba patří k těm nejvíce nákladným. Pro pacienty je léčba rakoviny močového měchýře náročná, protože často musí dlouhé hodiny sedět s močovým měchýřem plným léčiva.

Nepravděpodobný spojenec

Američtí vědci nedávno přišli s novým typem léčby, který by mohl pacientům s tímto onemocněním pomoci. Vypůjčili si toxin od bakterie Bacillus anthracis, která je původcem anthraxu čili sněti slezinné, a smíchali ho s růstovým faktorem. Léčba využívá toho, že močový měchýř, který funguje jako odpadní jímka, je normálně chráněný proti toxinům speciální vrstvou. Buňky nádoru měchýře ale tuto ochranu obvykle nemají.

TIP: Slibné výsledky: Jeden z virů rýmy likviduje rakovinu močového měchýře

Když se k léčbě nádoru měchýře použije toxin anthraxu, zdravým buňkám měchýře neublíží. Buňky nádoru ale zdevastuje, a to velmi rychle. Na rozdíl od běžné délky léčebného zákroku v hodinách účinkuje toxin anthraxu na buňky nádoru močového měchýře za pár minut. Badatelé jsou nadšeni, protože léčba s anthraxem je rychlá a účinná. Podle všeho zabírá i na nádory močového měchýře, které jiným typům léčby vzdorují.