Nesmrtelní komáři: Odhalena genetická odolnost vůči DDT

05.03.2014 - Jan Miklín

Změna v jediném genu dokáže vyvolat rezistenci vůči běžně používaným insekticidům. Nový objev může pomoci například v zefektivnění boje proti malárii

DDT a pyrethroidy jsou běžnou součástí repelentů a dalších insekticidů, používaných proti komárům přenášejícím nebezpečné nemoci. Poslední dobou však roste počet jedinců, kteří jsou vůči těmto – pro hmyz dosud smrtícím látkám – imunní. Výzkumníkům pod vedením dr. Charlese Wondji z Liverpool School of Tropical Medicine se podařilo odhalit mutaci na genu, který tuto rezistenci způsobuje.

Mutací proti DDT

Vědci srovnávali geny jedinců z komáří populace z beninské Pahou vůči DDT odolných a laboratorních komárů. Analýza odhalila, že „nesmrtelnost“ způsobuje mutace genu GSTe2 označená jako L119F. Následné testy dalších jedinců z různých oblastí světa, kde jsou komáři rezistentní, potvrdila, že jsou vědci na správné stopě. Posledním testem byla aplikace této mutace do mušky Drosophila melanogaster, jež se stala také DDT imunní. Jak mutace funguje konkrétně? „Protein, jehož tvorbu má tento gen na svědomí, je schopný přeměnit DDT na netoxické substance,“ popisují vědci.

„Odhalení příčiny rezistence vůči používaným insekticidům je důležitým krokem ve výzkumu možností, jak vyvinout účinnější prostředky,“ vysvětluje dr. Wondji. „Malárie má ročně na svědomí přes milion životů a redukce komárů, kteří ji šíří, je prvním krokem k jejímu omezení,“ dodává. Po zjištění příčiny rezistence se nyní vědci zaměří na způsob, jak tomuto genu zamezit v šíření do dalších komářích populací.