Nevítaní vetřelci: invazivní druhy ničí ekosystémy

29.05.2013 - Zuzana Teličková

Invazivní druhy dokážou narušit rovnováhu potravních řetězců, rozvrátit přírodní i člověkem vytvořené ekosystémy a snížit jejich užitek pro lidstvo

<p>V přírodě se levharti dožívají 10–15 let. Samci měří včetně ocasu okolo 220 centimetrů a váží až 50 kilogramů.</p>

Změny, které invazivní druhy způsobují, jsou přitom často nevratné a podle Vilàové (vědkyně z biologické stanice Doňana v Sevill, která publikovala jejich seznam) se jejich dopad může přirovnat ke škodám, způsobeným globálním oteplováním či znečištěným ovzduším. Španělský vědecký tým využil pro svou studii údaje z projektu DAISIE (Delivering Alien Invasive Species Inventories for Europe), jenž má za cíl mapovat invazivní druhy po celé Evropě a vypočítávat míru jejich vlivu na ekologii a ekonomiku. Profesorka Vilàová se zaměřila zejména na ty živočichy a rostliny, kteří zasahují do všech důležitých oblastí ekosystémových služeb, jako je podpora hlavních ekosystémových zdrojů (tj. především vodní a energetické cykly), zajištění těžby produktů (např. opylování plodin), regulace ekosystémových procesů (filtrace vody apod.) a kulturní a nemateriální užitek (estetika krajiny a rekreace).

Mezi deseti nejškodlivějšími druhy obsadili přední místa vodní pták berneška velká, měkkýš slávička mnohotvárná, ryba siven americký a nutrie říční – všechno druhy, jejichž život je nedílně spojen s vodou. Z rostlin se jako nejničivější ukázal šťavel kozí noha. Vilàová současně upozorňuje, že suchozemští obratlovci-predátoři mají velký vliv na narušení potravních řetězců původních živočišných druhů, zatímco bezobratlí živočichové, zejména hmyz a pavoukovci, devastují lesy a zemědělské plodiny, a znamenají tak obrovskou finanční pohromu. Například ztráty úrody ve Velké Británii, způsobené invazivními druhy za jeden rok, se odhadují na 2,8 miliard eur a náklady na vyhubení třiceti nejběžnějších druhů plevele tu činí více než 150 milionů eur.

V Evropě je přitom z ekologického a ekonomického hlediska prostudováno jen asi deset procent rostlinných a živočišných „přistěhovalců“. Jaký vliv mají na životní prostředí ostatní vetřelci, není zatím známo a další studie mohou přinést řadu nemilých překvapení.