Nevysvětlená záhada: Proč naše Galaxie tak rychle prchá vesmírem?

18.06.2014 - Redakce

Mikrovlnné pozaďové záření ukazuje na pozoruhodný fakt: Místní skupina galaxií, v níž se nacházíme i my, doslova uhání vesmírem. Vědci zatím netuší, co tento úprk způsobuje

Naše Země rozhodně neodpočívá. Krouží kolem Slunce, Slunce obíhá kolem galaktického středu. Naše Galaxie obíhá okolo naší Místní skupiny Galaxií. A Místní skupina galaxií míří ke Skupině galaxií v Panně.

Ale tyto rychlosti nejsou nic v porovnání s tím, jak se tyto objekty pohybují vůči mikrovlnnému pozaďového záření (CMB). Na tomto schématu sondy COBE, které zobrazuje CMB skrze celou oblohu, je záření ve směru pohybu Země zobrazeno v modrém posuvu a je tedy teplejší, zatímco záření proti směru pohybu má rudý posuv a tudíž je chladnější.

Mapa ukazuje, že Místní skupina galaxií se pohybuje rychlostí 600 km/s vzhledem k pozaďovému záření. Takto vysokou rychlost nikdo nepředpovídal a zatím zůstává nevysvětlena. Proč se Místní skupina pohybuje tak rychle? Co se děje tam venku?