Nezdary a selhání v roce 2014: Destrukce při testovacím letu Falcon F9R (část 2.)

14.02.2015 - Michael Voplatka

SpaceX vyvíjí raketu, která se bude umět po startu sama vrátit na zemi. První testy ale nebyly úspěšné


Reklama

Soukromá firma SpaceX provozuje úspěšnou raketu Falcon 9 a na Mezinárodní vesmírnou stanici i zpět na Zemi dopravuje náklady pomocí své lodě Dragon. Proslula přitom snahou o vytvoření znovupoužitelných nosičů, které by kosmický transport radikálním způsobem zlevnily.

Jako luční kobylka

Za tímto účelem testovala zařízení Grasshopper, jež později nahradil pokročilejší F9R. Zjednodušeně řečeno jde o první stupeň rakety Falcon 9, opatřený jen třemi motory a přistávacími nožičkami. V uplynulých dvou letech absolvovala obě zařízení řadu úspěšných testů, při kterých raketa odstartovala, vylétla postupně až do výšky jednoho kilometru a poté přistála zpátky na tomtéž místě. Poslední test uskutečněný v červnu 2014 však nedopadl podle plánu.

Nosič jako vždy zažehl motory a vznesl se k nebi. Po pár sekundách však ve výšce několika set metrů explodoval. Firma SpaceX okamžitě informovala, že se během letu vyskytla jakási anomálie a palubní počítač jej automaticky přerušil, načež následovala autodestrukce. Zařízení se přitom nedostalo z vymezeného prostoru, nikdo neutrpěl zranění a kromě rakety se nic nepoškodilo. Společnost také uvedla, že byl zmíněný test obzvláště komplexní a posouval hranice testovacího zařízení dál než kterýkoliv z předchozích startů.

Chybami se SpaceX učí

Příčina nakonec spočívala ve vadném senzoru jednoho ze tří motorů, který se poškodil při startovním zážehu. Testovací plocha na základně McGregor nemá klasickou rampu: raketa vzlétá přímo ze země, protože stojí na přistávacích nožičkách, tudíž ji při startu nedrží žádné hydraulické zařízení a může tak k nebi zamířit okamžitě.

Kdyby se stejná závada vyskytla u devítimotorového Falconu 9, počítač by mu ani nedovolil vzlétnout a havárii by se předešlo. Poškozený senzor však zapříčinil nestabilitu vektoru tahů motoru, což počítač vyhodnotil jako nevhodnou trajektorii letu a spustil autodestrukci. Přesto si musíme uvědomit, že právě proto se zařízení testuje. Díky zmíněné závadě tak máme jistotu, že k něčemu podobnému nedojde při skutečném provozu.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Tajemství vesmíru 2/2015

  • Zdroj fotografií: SpaceX



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Jaderný test z 25. července 1946 (označovaný jako „B – Baker“) se vůbec poprvé v dějinách uskutečnil pod hladinou moře. Američané při něm spustili bombu do hloubky 27 metrů a odpálili; naráz se tak vzedmulo půl milionu tun vody a 50 z 92 lodí bylo rozmetáno na prach. (foto: Wikimedia Commons, Library of CongressCC0)

Zajímavosti

Pouštní krajina s mustatilem v popředí snímku. Na podobném místě nalezli archeologové sedm tisíc let staré obětiště obsahující lidské a zvířecí ostatky. (foto: PLoS ONE, Melissa KennedyCC BY-SA 4.0)

Věda

Hrající si slůňata – stále v bezpečné blízkosti dohlížejících samic. (foto: Marek Velechovský - se souhlasem k publikování)

Příroda

V bitvě u Hradce Králové, známé také jako bitva u Chlumu či u Sadové, se na obou stranách dohromady utkalo na 430 000 mužů. S výjimkou bitvy u Lipska v roce 1813 nebojovalo nikde jinde za celé 19. století víc vojáků. (ilustrace: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Argentinské kukuřičné pole s tváří Lionela Messiho. (foto: Profimedia)

Revue

Hvězdný terminátor představuje rozhraní mezi osvětlenou a neosvětlenou stranou planety. (ilustrace: University of California, Irvine, Ana LoboCC BY 4.0)

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907