Nezdary a selhání v roce 2014: Destrukce při testovacím letu Falcon F9R (část 2.)

14.02.2015 - Michael Voplatka

SpaceX vyvíjí raketu, která se bude umět po startu sama vrátit na zemi. První testy ale nebyly úspěšné


Reklama

Soukromá firma SpaceX provozuje úspěšnou raketu Falcon 9 a na Mezinárodní vesmírnou stanici i zpět na Zemi dopravuje náklady pomocí své lodě Dragon. Proslula přitom snahou o vytvoření znovupoužitelných nosičů, které by kosmický transport radikálním způsobem zlevnily.

Jako luční kobylka

Za tímto účelem testovala zařízení Grasshopper, jež později nahradil pokročilejší F9R. Zjednodušeně řečeno jde o první stupeň rakety Falcon 9, opatřený jen třemi motory a přistávacími nožičkami. V uplynulých dvou letech absolvovala obě zařízení řadu úspěšných testů, při kterých raketa odstartovala, vylétla postupně až do výšky jednoho kilometru a poté přistála zpátky na tomtéž místě. Poslední test uskutečněný v červnu 2014 však nedopadl podle plánu.

Nosič jako vždy zažehl motory a vznesl se k nebi. Po pár sekundách však ve výšce několika set metrů explodoval. Firma SpaceX okamžitě informovala, že se během letu vyskytla jakási anomálie a palubní počítač jej automaticky přerušil, načež následovala autodestrukce. Zařízení se přitom nedostalo z vymezeného prostoru, nikdo neutrpěl zranění a kromě rakety se nic nepoškodilo. Společnost také uvedla, že byl zmíněný test obzvláště komplexní a posouval hranice testovacího zařízení dál než kterýkoliv z předchozích startů.

Chybami se SpaceX učí

Příčina nakonec spočívala ve vadném senzoru jednoho ze tří motorů, který se poškodil při startovním zážehu. Testovací plocha na základně McGregor nemá klasickou rampu: raketa vzlétá přímo ze země, protože stojí na přistávacích nožičkách, tudíž ji při startu nedrží žádné hydraulické zařízení a může tak k nebi zamířit okamžitě.

Kdyby se stejná závada vyskytla u devítimotorového Falconu 9, počítač by mu ani nedovolil vzlétnout a havárii by se předešlo. Poškozený senzor však zapříčinil nestabilitu vektoru tahů motoru, což počítač vyhodnotil jako nevhodnou trajektorii letu a spustil autodestrukci. Přesto si musíme uvědomit, že právě proto se zařízení testuje. Díky zmíněné závadě tak máme jistotu, že k něčemu podobnému nedojde při skutečném provozu.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Tajemství vesmíru 2/2015

  • Zdroj fotografií: SpaceX



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Sentinelci patří mezi poslední nedotčené kmeny na planetě. Indická vláda vyhlásila zákaz přibližovat se k ostrovu na méně než šest kilometrů. Přelety letadel pouze naznačily, že místní zde nejspíš žijí ve třech komunitách, přičemž každá má vlastní velký dům obklopený menšími chýšemi. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Strašidlo se projevovalo nedaleko starého patricijského patrového domu dřevařské rodiny Procházkovy, který stával při ohradě bokem šikmo k řece. (foto: Muzeum města Prahy, CC0)

Historie

Záběry na lokomotivu táhnoucí raketu Sojuz patří k ikonickým snímkům kosmonautiky. (foto: Wikimedia Commons, NASA, Carla CioffiCC BY 4.0)

Vesmír

Podmořský vulkán Ahyi je součástí tzv. Marianského sopečného oblouku, řetězce více než 60 aktivních sopek, což z něj dělá jednu z nejaktivnějších sopečných oblastí na Zemi. (foto: Shutterstock)

Věda

Pro britské vojáky byl čaj stejně důležitý jako ostatní příděly. Královští dělostřelci obědvají v prvních měsících války. (foto: Profimedia)

Válka

Bodamské jezero leží v nadmořské výšce 395,6 metrů a je třetí největší ve střední Evropě po Balatonu a Ženevském jezeře. (foto: Shutterstock)

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907