Raketa Sojuz vlivem špatné konstrukce stupně Fregat vynesla evropské navigační družice na nižší oběžnou dráhu. Družice ale jsou alespoň částečně funkční
Evropská unie spolu s Evropskou kosmickou agenturou už delší dobu plánují výstavbu vlastního navigačního systému Galileo. Po dvou prototypech a čtyřech testovacích družicích se v minulém roce naplno začalo s budováním sítě téměř tří desítek satelitů, z nichž má celý systém sestávat. Loni v srpnu společně odstartovaly pátá a šestá operační družice na raketě Sojuz ST z evropského kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Nejprve vše probíhalo hladce, ale po krátkém pozorování se zjistilo, že satelity skončily na špatné oběžné dráze.
Seriál Nezdary a selhání v roce 2014:
Navigační družice Galileo pracují na kruhové orbitě ve výšce 23 000 km nad zemským povrchem a s 55° sklonem k rovníku. Nové dva přírůstky však kroužily po eliptické dráze s parametry 13 700 × 25 900 km a se sklonem 49,7°. Zdálo se, že jsou ztraceny, ačkoliv se nacházely v perfektním technickém stavu a všechny jejich systémy fungovaly. Na zmíněné orbitě totiž nemohly řádně pracovat a neměly dostatek paliva na její úpravu, což platilo hlavně o změně sklonu, jež představuje energeticky velice náročný manévr.
Vyšetřování odhalilo příčinu v horním raketovém stupni Fregat. Zjistilo se, že neexistuje žádná výrobní dokumentace nařizující umístění palivového potrubí, a každý Fregat byl tudíž jedinečný. Palivové potrubí se tentokrát nacházelo příliš blízko potrubí se superchladným heliem, jež se používá k tlakování palivové soustavy. Pokud by Fregat prováděl kratší zážehy, ničemu by to nevadilo. Ovšem hydrazin využívaný při orientaci kvůli dlouhému zážehu zamrzl a celá sestava ztratila stabilitu.
Ani tento neúspěch však nakonec nebyl tak fatální. Družice mírně pozmění svou dráhu, aby dosáhly periodicity průletů nad jedním místem na zemském povrchu každých dvacet dní. U ostatních zařízení Galileo činí perioda deset dní, a uvedenou změnou se tedy synchronizují. K úpravě dráhy dojde díky patnácti samostatným manévrům, které nejdříve provede jedna družice a v případě úspěchu i její dvojče. Satelity tak nakonec celé navigační síti přece jen pomohou.
Tajemství vesmíru 2/2015
RevueVedle pilota má Air Car pojmout i trojici spolucestujících. (foto: Profimedia/Lazzarini Design)
VědaArcheologům se poprvé podařilo nalézt zbytky dřevěných hrotů z římské éry, které měly odradit útočníky. Hroty fungovaly podobně jako ostraný drát nebo žiletkový plot. (ilustrační foto: Unsplash, Hunter James, CC0)
HistorieStříbro nalezené v Kutné hoře vedlo krále k vydání horního zákoníku a ražbě pražských grošů, „tvrdé měny“ středověku. (ilustrace: Wikimedia Commons, CC0)