Nezdary a selhání v roce 2014: Gekoni nepřežili let (část 3.)

21.02.2015 - Michael Voplatka

Ruská družice Foton M4 měla řadu problémů, kvůli nimž pokusní gekoni na palubě pravděpodobně umrzli. Co se stalo?

Družice Foton se používá ke studiu materiálů, ale také ke zkoumání biologie v prostředí mikrogravitace. Její konstrukce vychází z prvních sovětských pilotovaných lodí Vostok, a tudíž k jejím velkým přednostem patří možnost návratu testovaných vzorků na Zemi.

Seriál Nezdary a selhání v roce 2014:

Foton M4 nesl na palubě 22 experimentů, mimo jiné elektrickou vakuovou tavicí pec Polizon 2, pět gekonů, u kterých se mělo zkoumat páření ve stavu beztíže, hmyz, celou řadu mikroorganismů a velký počet materiálových pokusů. Ihned po červencovém startu se však objevila řada problémů. Družice odmítala komunikovat s řídícím střediskem, nedostávalo se jí elektrické energie a neupravila svou cílovou oběžnou dráhu. Raketa ji nejprve dopravila na eliptickou orbitu, jež se měla postupně zakulatit, aby při obězích planety nedošlo k žádnému zrychlování, což by vadilo některým vědeckým experimentům.

Po několika dnech se naštěstí podařilo zjistit příčinu problému, a sice vyřazení palubního segmentu povelového a měřicího zařízení Komparus. Foton byl tedy uveden do provozu, ale Rusové nechtěli nic riskovat a jeho oběžnou dráhu již neupravili. Nakonec mise trvala jen 44 dní oproti plánovaným šedesáti, a přestože návratový modul úspěšně přistál u Orenburgu na jihu Ruska, vyplul na povrch další dílčí neúspěch: na palubě uhynuli téměř všichni živočichové včetně pěti gekonů – podle nepotvrzené zprávy umrzli. Vinu tedy nejspíš nese environmentální systém. Přežily však mušky octomilky a očekávané výsledky přinesla také většina materiálních experimentů.

Tajemství vesmíru 2/2015