Nezdary a selhání v roce 2014: Ohnivé divadlo rakety Antares (část 6.)

15.03.2015 - Michael Voplatka

Raketa, která měla vynést zásoby a vědecké experimenty na ISS, skončila v plamenech. Příčinou byly nespolehlivé ruské motory

Osmadvacátého října startovala ze základny Wallops na východním pobřeží USA soukromá raketa Antares firmy Orbital Sciences Corporation (OSC), aby vynesla nákladní loď Cygnus na její třetí zásobovací misi k ISS. Několik sekund po startu však přišel tragický zvrat: jeden ze dvou motorů prvního stupně explodoval, raketa ztratila tah a v plamenech se zřítila zpět k zemi těsně vedle startovací rampy. Celou oblast ozářila obří ohnivá koule hořícího paliva.

Seriál Nezdary a selhání v roce 2014:

Ruské motory

Na základě dostupných videozáznamů padlo hned podezření na dva motory AJ-26 na prvním stupni rakety. Následné vyšetřování pak domněnku potvrdilo. Motory AJ-26 představují modernizovanou verzi sovětských NK-33 vyrobených v 60. letech (!), které měly původně sloužit pro lunární supernosič N-1, ale po zrušení zmíněného projektu skončily ve skladišti a v 90. letech byly nabídnuty k prodeji. Americká firma Aerojet Rocketdyne jich koupila necelé tři desítky a modernizovala je do dnešní podoby, tedy AJ-26.

Jelikož raketa vynášela zásobovací loď k Mezinárodní vesmírné stanici, znamenala havárie především ztrátu více než 700 kg vědeckých experimentů a také více než 1 300 kg zásob, jež se ovšem bez problémů nahradí při jiných letech. Startovací rampa a její okolí pak s velikým štěstím utrpěly pouze minimální škody.

OSC závazky dodrží

Již několik dní po nehodě firma OSC avizovala, že s motory AJ-26 končí a bude za ně hledat náhradu. Nicméně jde o běh na dlouhou trať, jelikož s touto změnou souvisí přestavba řady systémů celé rakety a dlouhé období testování. Vyvstala tak otázka, jak OSC dodrží své závazky vůči NASA a jak na ISS dopraví slíbený náklad.

Nejpravděpodobnější řešení představuje loď Cygnus na jiném nosiči. Již začátkem prosince pak bylo oznámeno, že půjde o spolehlivý Atlas 5, na němž se zmíněné plavidlo vydá ke stanici koncem letošního roku. Navíc se podařilo dohodnout možnost ještě jednoho letu v roce 2016, pokud by do té doby nebyla raketa Antares s novými motory připravena k provozu.

Tajemství vesmíru 2/2015