North American F-86 Sabre: Za korejské války F-86 sestřelily 792 strojů MiG-15

29.09.2015 - Miroslav Mašek

Úspěšná proudová stíhačka F-86 Sabre dominovala na nebi v korejské válce, kdy se úspěšně střetávala se sovětskými stroji MiG-15


Reklama

Jeden z nejrozšířenějších stíhacích letounů USAF a NATO se začal rodit v listopadu 1944. Společnost North American tehdy zareagovala na požadavek letectva na vývoj stíhačky středního doletu, schopné doprovázet bombardéry i útočit na pozemní cíle. Na rýsovacích prknech tak vznikly kontury prototypu XP-86.

Královna nebe nad Koreou

S koncem války však inženýři dostali do rukou výsledky německých testů šípového křídla a výhody tohoto řešení byly tak zjevné, že konstruktéři návrh zcela přepracovali. Výsledek představoval prototyp s křídlem i ocasními plochami o šípu 35 stupňů, který poprvé vzlétl v říjnu 1947. Pohon zpočátku zajišťoval motor General Electric/Allison J35, avšak ukázalo se, že nemá dostatečný výkon. Po zástavbě jednotky J47 se schopnosti stroje zlepšily a YP-58A v dubnu 1948 dokonce v sestupném letu překonal rychlost zvuku.

Nic tak nebránilo zahájení sériové výroby verze F-86A, kterou letectvo začalo dostávat v únoru 1949. Letoun vyzbrojený šesticí kulometů ráže 12,7 mm zahájil službu u 1. Fighter Wing. Úvodní verze F-86A, vyrobená v 554 kusech, se také jako první dočkala ostrého nasazení. Když v roce 1950 začala válka v Koreji, americké letouny se snadno vypořádaly se severokorejskými vrtulovými stíhačkami.

Situace se změnila v listopadu 1950, kdy na scénu vstoupili sovětští piloti v kokpitech moderních proudových MiG-15. Představovali takové nebezpečí pro bombardéry B-29, že americké velení muselo okamžitě reagovat. Vyslalo do Koreje elitní F-86A, dosud určené výhradně k protivzdušné obraně území USA. Obě stíhačky měly srovnatelné výkony, v některých ohledech však sabre přece jen zaostával, a to zejména ve stoupavosti a dostupu, nevýhodu představovala i absence kanónové výzbroje.

F-86F

  • DÉLKA: 11,4 m
  • ROZPĚTÍ: 11,3 m
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 8,23 t
  • MAX. RYCHLOST: 1 105 km/h (0,902 Ma)
  • DOLET: 2 450 km
  • DOSTUP: 15 000 m
  • POHONNÁ JEDNOTKA: 1× General Electric J47
  • VÝZBROJ: 6× 12,7mm kulomet, až 900 kg pum, napalmu či neřízených střel
  • OSÁDKA: 1 muž 

Přesto ze soubojů vycházely F-86 častěji jako vítěz, a to hlavně díky vyšší kvalitě výcviku pilotů. Ti do konce války nahlásili 792 sestřelů migů při ztrátě 78 F-86, což znamená poměr 10:1. Dnes víme, že šlo o přemrštěná čísla, ale i tak měly F-86 v souboji s migy kladnou bilanci. „Áčkem“ vývoj letounu neskončil, brzo se na scéně objevil F-86E s plovoucí výškovkou a F-86F s výkonnějším motorem a novým křídlem. Úpravy dodávaly „efku“ lepší vlastnosti ve vysokých rychlostech.

TIP: North American F-100 Super Sabre: Držitel rychlostního rekordu z roku 1953

Mnohem významnější změny přinesla F-86D, která představovala de facto zcela nový letoun, jenž byl určen pro operace za jakéhokoliv počasí i v noci. Do přídě dostal vyhledávací radar, disponoval střeleckým systémem Hughes a kulomety nahradila raketová výzbroj – 24 salvou odpalovaných raket Mighty Mouse ráže 70 mm. S více než 2 000 kusy se F-86D stala nejpočetnější verzí letounu.

Po celém světě

Pro státy NATO u North American vyvinuli F-86K, zjednodušené déčko, u kterého pouzdro s raketami nahradila čtveřice 20mm kanónů. Příznivé výkony F-86 ve srovnání s dosavadními typy vedly k zavedení jeho výroby i mimo USA. Kanadská společnost Canadiar postavila v Montrealu přes 1 800 Sabre Mk.1 až 6 vybavených převážně motory Orenda. V Austrálii montovala továrna Commonwealth Aircraft Corporation do F-86 motory Rolls-Royce Avon a vyzbrojovala je dvojicí 30mm kanónů Aden. F-86K se stavěly v Itálii u Fiatu, do produkce se zapojili i v Japonsku u Mitsubishi.

Z letounu Sabre se tak stal skutečně globální stíhací stroj. Do výzbroje ho kromě už zmíněných zemí a států NATO zařadili například i v Bolívii, Barmě, Hondurasu, Iráku, Jihoafrické republice, Peru, Venezuele nebo Kolumbii. Skutečným požehnáním se moderní stroje staly pro Luftwaffe, nově se rodící po druhé světové válce, a Royal Air Force, které pomohly překlenout období do příchodu britských letounů s šípovým křídlem. F-86 si zabojovaly i mimo Koreu.

Úspěchy i v důchodovém věku  

Tchajwanské stroje vzlétaly proti čínským MiG-15 a MiG-17 za čínsko-tchajwanské krize v roce 1958. Američané ve snaze podpořit ostrovní režim dodaly na Tchaj-wan první verze protiletadlových střel AIM-9 Sidewinder, upravili pro jejich použití dvacet tchajwanských F-86F a vycvičili zdejší piloty. Tato modifikace zajistila sabrům převahu nad protivníky vyzbrojenými pouze kanóny.

F-86 osvědčily své kvality i v roce 1965, kdy vypukla krátká indicko-pákistánská válka. Sabre už tehdy nepatřil mezi nejmodernější stíhačky, neboť v aktivní službě byly letouny další generace dosahující dvojnásobku rychlosti zvuku. Přesto F-86F v pákistánských barvách uspěly a 120 dodaných strojů dosáhlo většiny z 91 sestřelů, které pákistánské letectvo za 22 dnů konfliktu vybojovalo.

Flexibility a výkonnosti F-86 si nemohli nevšimnout ani u US Navy a US Marine Corps. Od obou ozbrojených složek vzešel požadavek na náhradu strojů North American FJ-1 Fury s přímým křídlem. Inženýři pro námořnictvo a mariňáky postavili letoun podobný F-86E, doplněný o záchytný hák a úchyty pro katapult. Úpravy se dotkly i podvozku. Nakonec North American vyrobil přes 200 FJ-2, více než 500 FJ-3 s výkonnějším motorem a kolem 370 FJ-4 s novým křídlem. Navalizované varianty F-86 sloužily na letadlových lodích amerického námořnictva až do 60. let. 

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V aréně římského Kolosea bojovali vedle exotických zvířat také jezevčíci. (foto: Unsplash, Katie BernotskyCC0)

Věda

Nový bombardér B-21 Raider je vybaven mimo jiné technologií stealth, která umožňuje unikat pozornosti radarů. (foto: Air Force, CC0)

Zajímavosti

Portrét Pabla Picassa z roku 1908. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Obří satelit BlueWalker 3 funguje na oběžné dráze od letošního září. Kvůli své vysoké odrazivosti se stal jedním z nejjasnějších objektů na noční obloze. (foto: Leaf SpaceCC0)

Vesmír
Příroda

Stepan Bandera v exilu spolupracoval s několika zpravodajskými službami, například s CIA, Brity i Západním Německem v pozici konzultanta na země za železnou oponou. Zemřel v roce 1959 v Mnichově po útoku kyanidem. Příkaz k jeho zavraždění vydal tehdejší nejvyšší představitel Sovětského svazu Nikita Chruščov. (foto: Wikimedia Commons, CC0 - kolorováno)

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907