Nová éra ve fyzice. Vylepšený Velký hadronový srážeč opět sráží částice

04.06.2015 - Stanislav Mihulka

Fyzici CERNu konečně zahájili experimenty na důkladně vylepšeném Velkém hadronovém srážeči LHC. Všichni se těší na úžasné objevy

Celý svět oslavuje restart největšího přístroje na světě, který se po více než dvouleté přestávce před pár hodinami vrátil do hry. Podle obsluhy Velkého hadronového urychlovače LHC jde zatím všechno podle plánu. Ve 27 kilometrovém tunelu pod Švýcarskem a Francií už sviští nesmírně urychlené částice, které se srážejí s energií 13 teraelektronvoltů.

Fyzici po celém světě s napětím očekávají, co nového a zajímavého rekordní srážky na Velkém hadronovém srážeči přinesou. Všichni hledají jakékoliv stopy po „nové fyzice“ která by rozšířila naše obzory ve vědeckém chápání světa.

Ve hře je například ověření existence supersymetrie, která je úzce svázána s teorií superstrun. Podle teorie supersymetrie má každá elementární částice svého hmotnějšího superpartnera a srážky částic na Velkém hadronovém srážeči by je mohly objevit. Také by se mohl vyjasnit problém s temnou hmotou a mohla by se i potvrdit anebo vyvrátit existence dalších prostorových dimenzí.

AFP, CERN