Uhlík překvapil. Jeho nová forma je ještě tvrdší než diamanty

05.12.2015 - Stanislav Mihulka

Výroba takzvaného Q-uhlíku je přitom docela snadná a může probíhat za pokojové teploty a tlaku

Nejznámější podoby uhlíku představují měkký grafit a velmi tvrdý diamant. Vědci teď objevili novou formu nerostného uhlíku, která je prý ještě tvrdší a také je magnetická, narozdíl od grafitu a diamantu.

Pojmenovali ji Q-uhlík. V přírodě kolem nás bychom ji nejspíš nenašli, snad jenom v nitru některých planet. Výroba Q-uhlíku je ale vlastně docela snadná.

Stačí k tomu tenká vrstva uhlíku potažená na skleněném nebo třeba plastovém podkladu a laser, který dovede vystřelit paprsek trvající 200 nanosekund. Celý proces může proběhnout za pokojové teploty a tlaku, takže je mnohem dostupnější, než stávající výroba umělých diamantů.

Když je uhlík zasažen laserovým paprskem, tak se prudce rozžhaví na téměř 4 tisíce stupňů a pak zase rychle vychladne. Výsledkem je vrstva Q-uhlíku o tloušťce 20 až 500 nanometrů, ve které mohou vznikat krystaly velmi podobné diamantům.

Discovery News, APL Materials