NASA: Nová generace vesmírných lodí se zaměří na hledání života ve vesmíru

27.07.2014 - Martin Reichman

Amerika se nechce pomezit jen na průzkum Marsu. Nová generace raket bude zkoumat i vzdálenější světy a bude na nich hledat život. Pomůže také připravovaný dalekohled Jamese Webba

Příští generace vesmírných lodí by se měla zaměřit na hledání života ve vesmíru
V souvislosti s budoucností vesmírného bádání jsou obvykle skloňovány nové modulární rakety Space Launch System, jejichž primárním cílem by měla být pilotovaná mise na Mars. NASA ale nyní oznámila, že příští generace vesmírných korábů by se měla primárně soustředit na hledání mimozemského života.

Směr Europa

Vzhledem k aktuálnímu technologickému vývoji inženýři odhadují, že by nový typ rakety mohl být k dispozici zhruba za sedm let, přičemž poznatky z vývoje SLS by tuto dobu mohly zkrátit až na tři roky. Hlavním cílem nové rakety by se měl stát Jupiterův měsíc Europa a také instalace nových obřích teleskopů.

Europa je vzhledem k možnému životu v jeho podpovrchovém oceánu, ve středu zájmu vědců dlouhodobě. Nové zprávy o mračnech páry zaznamenané na jižním pólu tohoto měsíce však zájem ještě více podnítily. NASA proto nyní usilovně pracuje na způsobu, jak se k Jupiterovu měsíci dostat.

Pomůže dalekohled

Další primárním cílem blízké budoucnosti by měly být obří dalekohledy. Prvním očekávaným počinem bude instalace obřího vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST), který by měl v roce 2018 nahradit dosluhující Hubbleův teleskop.

Na rozdíl od svého předchůdce se nebude JWST pohybovat na nízké oběžné dráze Země, ale bude umístěn v gravitačně stabilním umístění v tzv. Lagrangeově bodě. Teleskop bude pracovat ve vzdálenosti asi 1,5 milionu kilometru od Země, na opačné straně než je Slunce. Servisní lety současnými pilotovanými prostředky k tomuto teleskopu jsou proto prakticky vyloučeny.

• Zdroj fotografií: David Robinson