Nová léčba brání chronickým projevům obávané lymské boreliózy

Dlouho hledaným lékem na problematickou lymskou boreliózu by se mohla překvapivě stát starší antibiotika

15.10.2021 - Stanislav Mihulka

Lymská borelióza je nebezpečné bakteriální onemocnění vyvolané boreliemi, které přenášejí při sání krve klíšťata. V rané fázi je dobře léčitelná antibiotiky, ale při zanedbání či neúspěchu léčby může přejít do chronické formy, která může vážně zasáhnout klouby, srdce a centrální nervovou soustavu. Chronická borelióza představuje velkou zátěž jak pro samotné pacienty, tak i pro zdravotnictví. Také léčba antibiotiky není bez problémů, obvykle se používají velké dávky širokospektrálních antibiotik, které mají negativní vliv na střevní mikrobiom pacienta.

Týmu odborníků, který vedl Kim Lewis z amerického centra Antimicrobial Discovery Center na Northeastern University, se nedávno podařilo vystopovat látku, která zřejmě brání rozvoji chronických příznaků lymské boreliózy, a která cílí přímo na původce této choroby, aniž by vážněji postihovala mikrobiom pacienta.

Vědci pátrali po účinné látce, která by ničila borelie a přitom by dramatickým způsobem nepoškozovala užitečné bakterie v těle pacienta. Ukázalo se, že takovou látkou je hygromycin A (totomycin). Shodou okolností jde o starší, dnes již méně používané antibiotikum, které produkuje jako zbraň proti jiným mikrobům bakterie Streptomyces hygroscopicus.

TIP: Běžné klíště nestačí: Do Evropy přicházejí obrovská invazní klíšťata

Když Lewis s kolegy použili hygromycin A k léčbě pokusných myší s lymskou boreliózou, úspěšně potlačil infekci, zatímco mikrobiom myší po léčbě vypadal podstatně zdravěji, než po tradiční léčbě boreliózy antibiotiky. Rovněž se ukázalo, že při orálním podání funguje prakticky stejně dobře jako při použití injekcí. Badatelé jsou přesvědčeni, že nová léčba brání rozvoji chronické formy lymské boreliózy. Pokud se jejich postup potvrdí, mohlo by jít o kýžený zvrat v léčbě tohoto nepříjemného onemocnění.