Nová léčba vyvolává v nádoru zánět, aby ho našel imunitní systém

Imunoterapie nádorů skýtá naději pro velké procento pacientů s onkologickými onemocněními. Ne vždy ale dokáže imunitní systém nádory rozpoznat. Vědci proto testují postupy, jak imunitní systém aktivovat. U myší jsou výsledky nad očekávání...

17.04.2020 - Stanislav Mihulka

T-lymfocyty představují klíčovou údernou sílu lidské imunity. Dovedou vystopovat a napadnout i buňky nádoru. Mají ale problém je nalézt, pokud jsou nádory „chladné“ a neprobíhá v nich zánět. Vědci z Chicagské univerzity přišli s novou imunoterapií, která se právě na tento problém s navigací T-lymfocytů zaměřuje.

Imunoterapie v léčbě rakoviny jsou dnes stále populárnější. Rozmanitým způsobem se snaží pomoci imunitnímu systému pacienta, aby se s rakovinou v co největší míře vypořádal sám. V některých případech, například u rakoviny prsu, vaječníků, prostaty nebo slinivky, zůstávají nádory „chladné“, bez zánětu, a imunitní systém proti nim nemůže zakročit, protože je „nevidí“.

TIP: Nová vakcína proti melanomu má u myší 100% úspěšnost

Zánět nádoru je možné vyvolat několika způsoby. Jedním z nich je použití imunitního proteinu cytokinu interleukin 12. Potíž je, že interleukin 12 bývá za normálních okolností pro tělo pacienta velmi toxický. Vědci proto připojili molekuly interleukinu 12 k proteinu, který se vyskytuje v krvi a v této podobě ho dokázali bezpečně dostat do nádoru u pokusných myší a způsobit v něm zánět. Efektivita tohoto postupu překvapila i samotné vědce – v některých případech si imunitní systém poradil s nádorem úplně, v dalších bylo patrné významné zlepšení. Propojení interleukinu 12 a krevního proteinu navíc snížilo toxicitu terapie o dvě třetiny.