Nová naděje: Pleš není navždy, léčba je na dosah

19.06.2013 - David Bimka

Konec vysokých čel a olysalých zátylků je možná na dosah. Plešatění by mohly zabránit kmenové buňky

<p>Na příkaz císaře povraždily stráže v Zakázaném městě asi 2 800 lidí – a jejich krev prý zbarvila městské zdi.</p>

Tým amerických vědců z University of Pennsylvania totiž přišel s tvrzením, že jsou pouze krůček od úplného rozlousknutí problému se ztrátou vlasů. Abychom byli přesní – vlasy se neztrácejí. Pouze špatně dorůstají. Na vině jsou kmenové buňky, které mají na starost zdravý růst vlasů. Ty jsou, překvapivě, stejně početné u lidí s bohatou kšticí jako u těch s holou hlavou. Tyto buňky však nedosahují zralosti a jejich špatná funkce znamená, že vlasy sice rostou dál, nicméně tak jemné a krátké, že jsou prostým okem neviditelné.

Nyní tak mají miliony mužů po celém světě naději na to, že se vědcům podaří najít ten nejlepší způsob, jak opět nastartovat růst kmenových buněk. Na výsledky si ale budou muset ještě počkat – odhadovaná doba k výrobě použitelné technologie je až deset let. Nicméně bude zřejmě účinnější a šetrnější než současné pokusy s transplantacemi nebo léčení pomocí medikamentů, které mohou vyvolat impotenci.