Nová studie: Začalo šesté vymírání druhů. Nejrychlejší v historii

21.09.2014 - Martin Reichman

Během posledních 540 miliónů let byl život na Zemi pětkrát zdecimován hromadným vymíráním živočichů, kdy zmizely minimálně tři čtvrtiny do té doby žijících druhů. Nyní jsme svědky počátku podobné události

Podle vědců ze Stanfordské univerzity je současná míra biologické rozmanitosti nejvyšší v historii Země. Dobrá zpráva má ale i svůj rub. Pravděpodobně jsme totiž dosáhli v tomto bodě evolučního vrcholu a nyní začíná rychlý pád.

Nejrychlejší vymírání v historii Země

Úbytek nejrůznějších živočišných populací je podle vědců alarmující a zvířata mizí rychleji než kdykoli v minulosti. Zatímco v předchozích případech za hromadným vymíráním stály „vnější“ vlivy – ničivé záření paprsků gama z vesmíru nebo pád asteroidu, který ukončil evoluci dinosaurů, za nynější stav je podle vědců bezvýhradně zodpovědný člověk.

Podle posledních studií od roku 1500 vyhynulo již 322 obratlovců. Zbývající druhy trpí prudkým, až 25% poklesem celkových počtů. Odhaduje se, že 33% druhů obratlovců je ohrožených, nebo rovnou vymírajících. Nejvíce se tento trend projevuje u velkých zvířat, například slonů, zeber nebo nosorožců. Ještě hůře jsou na tom i bezobratlí, jejichž úbytek vědci odhadují na 45%. Vědci také odhadují, že během 500 let vyhyne 80 druhů savců z původních 5 570. Přitom průměrná míra vyhynutí v minulosti činila dva druhy na jeden milion let.

Rizika pro člověka

Vědci zároveň varují, že vymírání živočišných druhů bude mít své důsledky i na lidské zdraví. V různých oblastech Keni například došlo k velkému rozšíření hlodavců v místech, odkud byla vytlačena původní velká zvířata. Tato nerovnováha ve svém důsledku vede k nárůstu nejrůznějších patogenů přenosných na člověka.

stanford.edu