Nová teorie: Titan může být starší než Saturn. Alespoň jeho atmosféra

04.07.2014 - Martin Reichman

Vážnou trhlinu v doposud přijímané teorii, že se jednotlivé měsíce utvářely až po vzniku planet, přinesl společný výzkum NASA a ESA

Největší z 62 dosud známých měsíců planety Saturn, Titan, totiž pravděpodobně nevznikl v horkém prstenci Saturnu, jak se předpokládalo, ale již mnohem dříve. Důkazem pro toto tvrzení jsou vzorky dusíku z atmosféry Titanu, které odpovídají podmínkám vzniku sférického pláště jedné z nejstarších komet Oortova oblaku. Ty jsou přitom obecně považovány za pozůstatek původní planetární mlhoviny, ze které se zformovala Sluneční soustava. Poměr jednotlivých izotopů dusíku je určující pro podmínky vzniku a používá se tak pro určení stáří materiálů.

Zjištění má zásadní význam i pro Zemi. Vědci v minulosti pracovali s teorií vztahu komety, Titanu a Země. Podmínky na Titanu totiž připomínají ty, jež zřejmě panovaly na Zemi před vznikem života. Odlišný isotopový poměr dusíku na Titanu a na Zemi, ale naznačuje, že zdroje dusíku musejí být odlišné. Je tak možné, že Titan nepochází z "odpadního materiálu" Saturnu, ale vznikl samostatně, v Oortově mračnu. Ještě před konečným zformováním Saturnu.

NASA, ESA