Nová trpasličí planeta daleko za drahou Neptunu. Po Sedně už druhá

28.03.2014 - Petr Broža

Počet trpasličích planet, které se nachází za oběžnou dráhou Pluta ve vnitřním Oortově mračnu, se rozšířil na dva. Po tprasličí planetě Sedna byl nalezen další zástupce této kategorie. Co to pro nás znamená?

Když byla v roce 2003 nalezena trpasličí planeta Sedna, bylo jasné, že o oblasti nacházející se Kuiperovým pásem a Oortovým mračnem (a samozřejmě o Oortově mračnu jako takovém) mnoho nevíme.

Sedna, trpasličí planeta?

Sedna s průměrem okolo 1 000 km je zhruba stejně velká jako Ceres, největší objekt hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem, má přitom extrémně eliptickou oběžnou dráhu. Ke Slunci se přiblíží na 76 AU, ale vzdálí se až na 940 AU, zasahuje tedy do vnitřního Oortova mračna, které by mohlo začínat někde za Kuiperovým pásem (cca 50 AU) a končit u vnějšího Oortova mračna (cca 5 000 AU).

To, je jestli je Sedna trpasličí planeta, nebo planetka (asteroid), není úplně jisté. Některé zdroje uvádí, že trpasličích planet je jenom pět: Pluto, Eris, Makemake, Haumea a Ceres, přičemž první čtyři patří do kategorie tzv. plutoidů. Jiné přidávají Sednu a další transneptunická tělesa jako Orcus nebo Quaoar. Pro srovnání, Pluto obíhá na dráze 29–49 AU.

Už druhá na seznamu

Nově nalezený objekt, který můžeme považovat za trpasličí planetu, je 2012 VP113. Byl spatřen již v roce 2012 astronomy Chadwickem Trujillem a Scottem Sheppardem čtyřmetrovým dalekohledem na Havaje. Následně byl objekt sledován 6,5metrovým teleskopem na Kanarských ostrovech a také na observatoři v Chile. Postupně se tak podařilo zjistit o tomto objektu více informací – a objev by zveřejněn 27. března v časopise Nature.

2012 VP113 má stejně jako Sedna výrazně eliptickou dráhu, přibližuje se ke Slunci na 80 AU a vzdaluje se od něj na 452 AU. Má průměr okolo 450 km, je tedy velký zhruba jako planetka Vesta. Otázkou tedy je, zda je tento objekt dostatečně velký natolik, aby jej šlo kvalifikovat jako trpasličí planetu. Nehledě na to, že kategorie trpasličích planet určuje, že objekt musí být natolik velký, aby se zformoval do tvaru koule a také nesmí být měsícem.

Na podrobnější informace o tomto objektu si budeme ještě počkat. Každopádně je jasné, že o oblasti za Kuiperovým pásem, kde se nachází transneptunická tělesa, skoro nic nevíme. Autor objeveného tělesa dokonce přiznává, že kdyby ve vzdálenosti nějakých 200–500 AU ležela planeta velikosti Země, pravděpodobně bychom ji se současným prostředky ani neviděli.