Nová vakcína proti ebole úspěšně vyzkoušena u makaků jávských

30.03.2015 - Stanislav Mihulka

Vražedná ebola to bude mít při příští epidemii obtížnější. Jedna z nových vakcín proti ebole byla nedávno s velkým úspěchem otestovaná u laboratorních opic

Doposud nejhorší epidemie eboly v západní Africe vystrašila odborníky natolik, že ve světě došlo k dramatickému zrychlení vývoje celé řady vakcín proti této vražedné viróze. Vědci Wisconsinské univerzity v Madisonu vyvinuli unikátní vakcínu, která je, na rozdíl od jiných vakcín proti ebole, založená na kompletním viru eboly.

Virus eboly je ve vakcíně samozřejmě důkladně vypnutý a odzbrojený, jinak by to nebyla vakcína, ale zbraň hromadného ničení. Výhoda vakcíny s celým virem spočívá v tom, že dokáže nabudit imunitní systém očkovaného člověka proti všem součástem nebezpečného viru – proti všem jeho virovým proteinům i proti genům.

Vědci teď novou vakcínu úspěšně otestovali u laboratorních opic makaků jávských, kteří jsou velmi citliví na infekci eboly. Podle odborníků jsou právě tito makakové nejlepším modelem pro testování prostředků proti ebole. Když vakcína funguje u nich, tak je téměř zaručeno, že bude fungovat i u lidí. Během příští epidemie eboly, která bezpochyby časem přijde, budeme i díky této vakcíně mnohem lépe vybaveni.

University of Wisconsin-Madison