Rozhodnutí již tento týden: Nové snímky možného místa přistání Philae

11.09.2014 - Martin Reichman

Vysazení modulu Philae se blíží každým dnem a vědce už začíná tlačit čas. Čím blíže bude kometa ke Slunci, tím obtížnější bude vysazení sondy

Evropská vesmírná agentura (ESA) zveřejnila další snímky povrchu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko, které pořídila sonda Rosetta z výšky pouhých 62 kilometrů. Velmi detailní záběry ukazují rozeklaný povrch komety, množství útesů, kráterů a obrovské všudypřítomné balvany. Ze snímků vědci postupně sestavují 3D mapu povrchu a vybírají nejvhodnější místo pro vysazení modulu Philae.

Rozhodnutí již tento týden

Konečný verdikt přitom pravděpodobně padne již během nadcházejícího víkendu. Vědecké týmy, které mají co do činění s misí Rosetty, se sejdou ve francouzském Národním centru kosmického výzkumu v Toulouse. Vědci musí zvolit nejen místo s vhodným povrchem, ale musí brát také ohled na světelné podmínky okolí a rovnováhu mezi dnem a nocí. To je důležité především pro solární panely a dobíjení baterií Philae.

Historický výsadek sondy na povrch komety se uskuteční 11. listopadu a bude probíhat zcela automaticky. Philae se ledového povrchu komety nejprve přichytí dvojicí harpun a poté ještě několika vrtáky. Přestože do samotného vysazení zbývají ještě dva měsíce, není mnoho času nazbyt. Čím blíže bude kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko ke Slunci, tím složitější přistání bude. Se zvyšující se teplotou vědci očekávají i větší otřesy a horší podmínky.