Nový experiment: Vědci budou pěstovat brambory v podmínkách Marsu

23.12.2015 - Stanislav Mihulka

V laboratoři co nejpřesněji napodobí podmínky Rudé planety a zkusí, jak se v nich bude dařit bramborám

Úspěšný sci-fi film Marťan z letošního roku, v němž se astronaut snaží přežít na Marsu pomocí pěstování brambor, inspiroval vědce k zajímavému experimentu. Chtějí vyzkoušet, jak by se dařilo bramborám na Marsu.

Badatelé k tomu použijí půdu z pouště Pampas de La Joya v Peru, který je prý takřka úplně stejná, jako povrch Marsu. Přivezou si ji do laboratoře, kde vytvoří podmínky odpovídající povrchu Marsu, včetně atmosféry s 95 procenty oxidu uhličitého.

Účelem experimentu není jenom připravovat zemědělství pro kolonisty Rudé planety, ale také zkoumat pěstování brambor v nehostinných podmínkách, kvůli zlepšení dostupnosti potravin u nás na Zemi. Jak asi budou chutnat brambory vypěstované na Marsu?

Gizmag, CIP