Nový objev astronomů: Dvojče planety Země

04.11.2013 - Jan Miklín

Hledáním planet s podobnými vlastnostmi, jako má naše Země, jsou profesionální i amatérští astronomové téměř posedlí. A nyní se jim podařilo najít první planetu s téměř stejným průměrem mimo Sluneční soustavu

Dosavadní planety s podobnými rozměry byly složeny z plynů a tím tedy podobné spíše Jupiteru či Saturnu. Tým z amerického výzkumného centra NASA, Ames Research Center, nyní objevil dosud nejbližší dvojče naší planety.

Rostoucí rodina

Nově objevená planeta je výsledkem čtyřleté práce Keplerova vesmírného teleskopu, jenž systematicky pročesává tisíce hvězd ve snaze zaznamenat planety obíhající okolo nich. Na ty se pak zaměří pozemské teleskopy ve snaze zjistit o planetách co nejvíce podrobností.

„Rodina Keplerových planet se nám utěšeně rozrůstá,“ neskrývá radost Natalie Batalha z výzkumného centra, „a důležité je, že dokážeme objevit a analyzovat stále menší planety.“ Jak vědkyně věří, „jednoho dne se nám určitě podaří najít důkaz o životu mimo Zemi.“

Planeta pojmenovaná Kepler-78b má průměr 1,2 násobku Země a hmotnost je 1,7krát větší. Podle analýz je složena z hornin s vysokým obsahem železa. Podobné je i její „slunce“. Hvězda, okolo které planeta obíhá, je o něco menší a lehčí než Slunce a od Země je vzdáleno 400 světelných let v souhvězdí Labutě. Výrazně kratší je však délka roku, tedy doby oběhu okolo hvězdy: ta činí jen 8,5 hodiny.

• Zdroj fotografií: NASA / David A. Aguilar (CfA)