Nový objev: Schizofrenii je možné detekovat i z vlasů pacienta

Schizofrenie je obzvlášť v rané fázi složitě diagnostikovatelná. Objev japonských vědců by to ale mohl změnit

29.10.2019 - Stanislav Mihulka

Schizofrenie je velice komplexní duševní choroba, která zahrnuje celou řadu symptomů, často poněkud nezřetelných nebo nejasných. Dodnes není úplně jednoduché schizofrenii diagnostikovat, zvláště v raných fázích této choroby. Podle nových výzkumů jde navíc o několik podobných onemocnění, které mají různé, do značné míry genetické dané příčiny.

Japonští vědci nedávno přišli na to, že u jednoho z těchto typů dochází ke zvýšené tvorbě enzymu Mpst. Tento enzym je přitom zodpovědný za produkci sirovodíku v mozku. Je to poprvé, kdy si někdo všiml těsné souvislosti mezi sirovodíkem a schizofrenií. Japonský tým k tomu dospěl výzkumem mozků zemřelých schizofreniků.

TIP: Rozsáhlý výzkum naznačuje spojitost mezi kočkami a schizofrenií u lidí

Badatelé si pak na živých lidech ověřili, že ve vlasových folikulech pacientů se schizofrenií je mnohem více enzymu Mpst. Dokonce se ukázalo, že čím více tohoto enzymu lidé ve vlasech mají, tím horším symptomům schizofrenie musí během svého života čelit. Tento objev by mohl podstatně usnadnit detekci schizofrenii v rané fázi vývoje.

RIKEN