Nový rekord! Perfektně zachovalý savec s chlupy starý 125 milionů let

19.10.2015 - Stanislav Mihulka

Spinolestes z období spodní křídy je nejstarší fosilií savce se srstí a vnitřními orgány

Lom Las Hoyas v centrálním Španělsku ukrývá množství fosilních pozůstatků dinosaurů, ptáků, kteří žili v mokřadu z období spodní křídy, před 125 miliony let. V roce 2011 tam objevili i pozoruhodnou fosilii savce.

Spinolestes xenarthrosus byl velký asi jako dnešní potkani a vědce zaujal především skvěle zachovalými chlupy, ušními boltci, kůží i vnitřními orgány. Díky příznivé souhře okolností u něj můžeme studovat detailní strukturu jednotlivých chlupů pomocí rastrovacího elektronového mikroskopu. Ukazuje se, že navzdory svému stáří měl Spinolestes srst v mnoha ohledech podobnou moderním savcům.

Jde o nejstarší fosilii savce se zachovalou srstí, přičemž dosavadní rekord překonala o 60 milionů let. Zároveň je to úplně první nález druhohorního savce s fosilizovanými vnitřními orgány v hrudní a břišní dutině.

University of Chicago Medical Center