Nový rekord pokořen: Družice Mars Odyssey už 18 let objasňuje záhady Marsu

10.04.2014 - Redakce

Mars Odyssey drží nový rekord ve zkoumání planet Sluneční soustavy. Už 18 let pomáhá hledat a vysvětlovat záhady Rudé planety. Žádná jiná družice nezkoumala některou z planet tak dlouho

Americká družice Mars Odyssey neboli 2001 Mars Odyssey odstartovala do vesmíru 7. dubna 2001 v rámci programu NASA Mars Exploration Program. Jejím hlavním úkolem bylo, resp. stále je, zjišťování podrobného složení povrchu, zkoumání výskytu vody a průzkum polárních čepiček pomocí spektrometru. Na oběžnou dráhu Země byla vynesena pomocí nosné rakety Delta II, odkud pak pokračovala k Marsu. Primární misi sonda splnila v roce 2004 a nyní pokračuje ve své činnost v misích rozšiřujících.

Tip: Jak dlouho trvá družicím cesta na Mars?

Startovací okno k Marsu se opakuje každých 26 měsíců, kdy se Mars dostává blízko k Zemi a kdy let mezi planetami vyžaduje nejméně paliva a také času. K Marsu se sonda dostala 23. října téhož roku. Mise poprvé umožnila mapovat rozložení prvků a minerálů na marsovském povrchu. Mapa rozložení vodíku umožnila vědcům najít velké množství vody v polárních regionech a také pod povrchem planety. Odyssey také sledovala radiaci, která by mohla být nebezpečná pro lidské osídlení Marsu.