Nový supersonický tryskáč: Nadzvukový business jet pro milionáře

03.01.2014 - Jan Miklín

V současné době není v provozu žádné nadzvukové dopravní letadlo. Změnit by se to mohlo v roce 2018, na kdy firma Spike ohlásila svůj supersonický business jet. Let z Prahy do New Yorku by jím trval jen necelé čtyři hodiny


Reklama

Od posledního letu Concorde v roce 2003 byla nadzvuková letecká doprava cestujícím odepřena. Podle plánů bostonské společnosti Spike Aerospace by nové supersonické dopravní letadlo mohlo vzlétnout v roce 2018. Na rozdíl od britsko-francouzského stroje s kapacitou přes sto pasažérů však půjde o malý business jet pro maximálně osmnáct pasažérů.

Čas jsou peníze

O nástupci Concorde občas ve svých plánech mluví mnohé velké firmy, avšak jejich plány sahají na desítky let dopředu. Potenciálně rizikovými místy těchto projektů je spotřeba paliva, kterého nadzvukové stroje potřebují výrazně více, aerodynamického třesku při překonání rychlosti zvuku, nebo otázka poptávky.

Spike Aerospace se odrazila od rčení „čas jsou peníze.“ Ve svém návrhu vychází z předpokladu, že pro bohaté lidi je čas tak cenný, že budou ochotní investovat do dražšího, ale rychlejšího privátního stroje. V současné době nejrychlejší business jet – Gulfstream G650 – dosahuje rychlosti Mach 0,925 (982 km/h) a stojí zhruba 64 milionů dolarů.

Rychlostí zvuku do oblak

Spike S-512 by měl mít cestovní rychlost Mach 1,6, maximální M 1,8 (1 960, respektive 2 200 km/h). Předpokládaná cena je mezi šedesáti až osmdesáti miliony dolarů. Dvanáct metrů dlouhá kabina stroje by měla pojmout deset až osmnáct pasažérů. Celkově má na délku Spike měřit 40 m při rozpětí křídel 18 m. Dolet by měl činit 7 400 km, což je ještě o tisíc kilometrů více, než je vzdálenost z Prahy do New Yorku. Cestovní rychlostí by Spike tuto vzdálenost urazil za necelé čtyři hodiny, tedy zhruba polovinu toho, co potřebují současná letadla.

Otázkou je, zda Spike opravdu vzlétne a jestli k tomu dojde už za čtyři roky. Momentálně existuje pouze na papíře a proti jsou i různá administrativní opatření. Právě kvůli aerodynamickému třesku – o jehož zkrocení se inženýři neúspěšně pokoušejí již léta – mají nadzvukové letadla zakázáno létat nad územím USA nebo některými evropskými městy.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia, Spike Aerospace, Gulfstream



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Kolorovaná fotografie přibližuje, jak přesně vakovlci vypadali. Osudným se jim stal strach farmářů o stáda dobytka. (foto: Profimedia)

Zajímavosti
Zajímavosti
Věda

Americké bombardéry B-29 shazují bomby kdesi nad Koreou. Počítalo se s nimi také pro případný nukleární úder. (foto: Shutterstock)

Válka

Alice Sasko-Koburská (1843–1878) byla prababičkou prince Phillipa, nedávno zemřelého manžela královny Alžběty II. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Základ Algolova systému, vzdáleného devadesát světelných roků, tvoří velmi těsná spektroskopická dvojhvězda: Stálici hlavní posloupnosti třikrát hmotnější než Slunce doprovází ve vzdálenosti pouhých devíti milionů kilometrů podobr s 0,7 sluneční hmotnosti. Zmíněnou dvojici pak jednou za 681 dní obkrouží ještě třetí hvězda, mírně hmotnější než Slunce. (ilustrace: ESO, L. CalçadaCC BY-SA 4.0)

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907